ما انسانها به روشهای مختلفی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنیم تا بتوانیم نیازها و خواسته-های خود را برآورده کنیم. در دنیای تجارت نیز به روشهای مختلفی میان مخاطب و کارفرما ارتباط برقرار میشود که به آنها روشهای بازاریابی میگویند. این روشها به دو گروه سنتی و مدرن تقسیم میشوند که در برگیرنده مفهوم بازاریابی در نسلهای مختلف است. روشهای سنتی عموما به ارائه کالا به مشتری و انجام نیازها میپردازند اما روشهای مدرن بیشتر شامل ایجاد ارتباطی قوی با مشتری و مخاطب هستند.
در این مقاله آبا مدیا به بررسی این روشها میپردازد تا به شما کمک کند بهترین روش را برای بازاریابی تجارت خود انتخاب کنید.
بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی به بازاریابی تک به تک نیز معروف است. این نوع بازاریابی یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و مشتری ایجاد میکند و هدف آن فروش کالا یا خدمات است.
فواید بازاریابی سنتی:
۱.می توان گفت که هنوزهم تنها راه ارتباط با یک جامعه خاص، بازاریابی سنتی است. در واقع بعضی از جوامع هنوز به ارتباط دیجیتال اعتماد ندارند و ترجیح میدهند که رودررو با فروشنده در ارتباط باشند.
۲. در فروش، خدماتی چون بیمه بازاریابی تک به تک موثرترین حالت ایجاد ارتباط است. چون نیازمند نشان دادن نمونهها به مخاطب است و باید درباره ریز و درشت خدمات صحبت شود. همچنین به علت یکسان نبودن ارائه این خدمات و خاص بودن آن برای هر فرد بهترین گزینه، بازاریابی تک به تک است.
۳. امروزه هنوز هم بازاریابی تک به تک در موضوع فروش، مملوستر از بازاریابی مدرن است. اینکه شما می توانید تنها بر روی یک سری افراد خاص تمرکز کنید و تمام زمان خود را بر روی آن ها بگذارید.
مضرات بازاریابی سنتی:
۱.پرهزینه بودن:
در بازاریابی سنتی برای تبلیغات، شما نیازمند تبلیغات بصری هستید. هزینه چاپ بنر، دادن تبلیغات به تلوزیون، هزینه چاپ کارت و بروشور و … این موارد هزینهها را زیاد و در بعضی مواقع به علت بازخورد کم غیر ممکن می کند.
۲.شما مجبور به گذاشتن زمان زیادی برای جذب هستید:
در بازاریابی تک به تک برای اینکه به نتیجه مفیدی برسید نیازمند صرف وقت و انرژی بالا برای جذب مشتری خود هستید. در نتیجه مجبورید که مدت زمان طولانی را بدون دریافت سود بالقوه تنها به بازاریابی بپردازید.
۳.شما نیازمند نیروی کار هستید:
در بازاریابی سنتی برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید نیازمند استخدام فروشنده و یازاریاب هستید تا بتوانید در عین حال چندین نفر از جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار دهید.
۴.رابطه یک طرفه
در بازاریابی سنتی رابطه شما و مشتری کاملا یک طرفه است. شما باید ارتباط فرد به فرد ایجاد کنید تا به فروش برسید و این موضوع تضمینی برای ایجاد مشتری وفادار نیست.
بازاریابی مدرن
بی شک میتوان بازاریابی الکترونیک را محبوبترین نوع بازاریابی مدرن در نظر گرفت. بازاریابی الکترونیک این روزها به علت در دسترس بودن برای عوام جامعه و جذابیت بالا، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. این نوع بازاریابی به پنج نوع مختلف تقسیم میشود:
انواع بازاریابی مدرن
۱.بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال که آنرا به عنوان بازاریابی الکترونیک یا دوره ای نیز میشناسیم یکی از محبوبترین و اصلیترین رکنهای بازاریابی است. دلیل اهمیت آن این است که این نوع بازاریابی میتواند ارتباط قوی و تاثیر گذاری را با جامعه هدف برقرار کند؛ همچنین به علت دسترسی آسان به آن بیشترین میزان ارتباط را با این جامعه در بردارد.
این نوع بازاریابی نقطه تقابل بازاریابی سنتی است، زیرا در آن بیشتر از ارائه محصول به ارتباطسازی با مشتری میپردازد.
۲.بازاریابی موتور جستجو
زمانی که به دنبال جواب سوال یا تحقیق بر روی موضوعی هستید اولین جایی که به آن مراجعه میکنید کجاست؟
مطمئنن اولین جوابی که به ذهن شما میرسد گوگل است. موتورهای جست و جو یکی از اولین محلها برای تحقیق و یافتن پاسخ درباره موضوعات مختلف هستند. از زمان عرضه موبایلهای هوشمند و همه گیر شدن آن ها در جامعه، موتورهای جستجو در دسترسترین و آسانترین روش برای تحقیق درباره هر مبحثی هستند. این موضوع باعث شده است که بازاریابی موتورجستجو یک رکن قوی در فرآیند بازاریابی مدرن باشد. برای اینکه شما برند خود را در موتورهای جستجو نشان دهید میتوانید از دو تکنیک استفاده کنید:
سئو یا بهینه سازی: گوگل برای اینکه سایت یا وبلاگی را به بینندههای خود نشان دهد آن را بررسی میکند. این بررسی گوگل موجب امتیازدهی به سایت و محتوا میشود که نیازمند یک پروسه خاص است.
تبلیغات یا SEM: این نوع بازاریابی همان بازاریابی تبلیغات پولی است که شما با پرداخت مبلغی به گوگل میتوانید لینکهایی که میخواهید در صدر اول گوگل قرار بگیرد را انتخاب کنید و قرار دهید.
۳.بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به عنوان اساسیترین مرحله برای ورود به بازاریابی دیجیتال معرفی میشود. برای اینکه بتوانید با مخاطب خود ارتباطی درست و محکم برقرار کنید نیازمند محتوایی مفید هستید تا به سوالات مخاطب خود پاسخ دهید. همچنین محتوای مفید میتواند برای مخاطب ایجاد نیاز کند و باعث ایجاد ارتباطی قوی بین شما و مخاطب شود.
۴.بازاریابی شبکه های اجتماعی
مطمئنن شما در یکی از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، پینترست، فیسبوک و … فعالیت دارید. شبکههای اجتماعی پرطرفدارترین پلتفرمها در عرصه دیجیتال هستند. این پلتفرمها با ایجاد محیطی جذاب برای مخاطبان خود قادر به جذب بالایی از مخاطب برای تجارت شما هستند. شما میتوانید با تولید محتوایی مناسب با پلتفرم مد نظرتان این ارتباط و جذب را ایجاد کنید.
۵.بازاریابی اینفلوئنسر
اینفلوئنسرها جزو پرتاثیرترین جوامع بازاریابی دیجیتال هستند. استفاده از اینفلوئنسرها باعث ایجاد اعتماد بین مشتری و فروشنده میشوند. با ارسال نمونهای از محصول یا دادن مبلغی به اینفلوئنسرها میتوانید برای تجارت خود تبلیغات کنید. شما میتوانید با تحقیق یا مراجعه به آژانسهای تبلیغاتی که با اینفلوئنسرها در ارتباط هستند به آنها دسترسی داشته باشید.