انواع بازاریابی

اشتراک گذاری این مقاله

انواع بازاریابی

ما انسان­ها به روش­های مختلفی با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنیم تا بتوانیم نیازها و خواسته-های خود را برآورده کنیم. در دنیای تجارت نیز به روش­های مختلفی میان مخاطب و کارفرما ارتباط برقرار می­شود که به آنها روش­های بازاریابی می­گویند. این روش­ها به دو گروه سنتی و مدرن تقسیم می­شوند که در برگیرنده مفهوم بازاریابی در نسل­های مختلف است. روش­های سنتی عموما به ارائه کالا به مشتری و انجام نیازها می­پردازند اما روش­های مدرن بیشتر شامل ایجاد ارتباطی قوی با مشتری و مخاطب هستند.

 

در این مقاله آبا مدیا به بررسی این روش­ها می­پردازد تا به شما کمک کند بهترین روش را برای بازاریابی تجارت خود انتخاب کنید.

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به بازاریابی تک به تک نیز معروف است. این نوع بازاریابی یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و مشتری ایجاد می­کند و هدف آن فروش کالا یا خدمات است.

فواید بازاریابی سنتی:

۱.می توان گفت که هنوزهم تنها راه ارتباط با یک جامعه خاص، بازاریابی سنتی است. در واقع بعضی از جوامع هنوز به ارتباط دیجیتال اعتماد ندارند و ترجیح می­دهند که رو­در­رو با فروشنده در ارتباط باشند.

 

۲. در فروش، خدماتی چون بیمه بازاریابی تک به تک موثرترین حالت ایجاد ارتباط است. چون نیازمند نشان دادن نمونه­ها به مخاطب است و باید درباره ریز و درشت خدمات صحبت شود. همچنین به علت یکسان نبودن ارائه این خدمات و خاص بودن آن برای هر فرد بهترین گزینه، بازاریابی تک به تک است.

 

۳. امروزه هنوز هم بازاریابی تک به تک در موضوع فروش، مملوس­تر از بازاریابی مدرن است. اینکه شما می توانید تنها بر روی یک سری افراد خاص تمرکز کنید و تمام زمان خود را بر روی آن ها بگذارید.

انواع بازاریابی

مضرات بازاریابی سنتی:

 

۱.پرهزینه بودن:

 

در بازاریابی سنتی برای تبلیغات، شما نیازمند تبلیغات بصری هستید. هزینه چاپ بنر، دادن تبلیغات به تلوزیون، هزینه چاپ کارت و بروشور و … این موارد هزینه­ها را زیاد و در بعضی مواقع به علت بازخورد کم غیر ممکن می کند.

 

۲.شما مجبور به گذاشتن زمان زیادی برای جذب هستید:

در بازاریابی تک به تک برای اینکه به نتیجه مفیدی برسید نیازمند صرف وقت و انرژی بالا برای جذب مشتری خود هستید. در نتیجه مجبورید که مدت زمان طولانی را بدون دریافت سود بالقوه تنها به بازاریابی بپردازید.

 

۳.شما نیازمند نیروی کار هستید:

 

در بازاریابی سنتی برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید نیازمند استخدام فروشنده و یازاریاب هستید تا بتوانید در عین حال چندین نفر از جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار دهید.

 

۴.رابطه یک طرفه

 

در بازاریابی سنتی رابطه شما و مشتری کاملا یک طرفه است. شما باید ارتباط فرد به فرد ایجاد کنید تا به فروش برسید و این موضوع تضمینی برای ایجاد مشتری وفادار نیست.                        

بازاریابی مدرن

بی ­شک می­توان بازاریابی الکترونیک را محبوب­ترین نوع بازاریابی مدرن در نظر گرفت. بازاریابی الکترونیک این روزها به علت در دسترس بودن برای عوام جامعه و جذابیت بالا، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. این نوع بازاریابی به پنج نوع مختلف تقسیم میشود:

انواع بازاریابی

انواع بازاریابی مدرن

۱.بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی دیجیتال که آنرا به عنوان بازاریابی الکترونیک یا دوره ای نیز می­شناسیم یکی از محبوب­ترین و اصلی­ترین رکن­های بازاریابی است. دلیل اهمیت آن این است که این نوع بازاریابی می­تواند ارتباط قوی و تاثیر گذاری را با جامعه هدف برقرار کند؛ همچنین به علت دسترسی آسان به آن بیشترین میزان ارتباط را با این جامعه در بردارد.

 

این نوع بازاریابی نقطه تقابل بازاریابی سنتی است، زیرا در آن بیشتر از ارائه محصول به ارتباط­سازی با مشتری می­پردازد.

 

۲.بازاریابی موتور جستجو

 

زمانی که به دنبال جواب سوال یا تحقیق بر روی موضوعی هستید اولین جایی که به آن مراجعه می­کنید کجاست؟

 

مطمئنن اولین جوابی که به ذهن شما می­رسد گوگل است. موتورهای جست و جو یکی از اولین محل­ها برای تحقیق و یافتن پاسخ درباره موضوعات مختلف هستند. از زمان عرضه موبایل­های هوشمند و همه گیر شدن آن ها در جامعه، موتورهای جستجو در دسترس­ترین و آسان­ترین روش برای تحقیق درباره هر مبحثی هستند. این موضوع باعث شده است که بازاریابی موتورجستجو یک رکن قوی در فرآیند بازاریابی مدرن باشد. برای اینکه شما برند خود را در موتورهای جستجو نشان دهید می­توانید از دو تکنیک استفاده کنید:

 

سئو یا بهینه سازی: گوگل برای اینکه سایت یا وبلاگی را به بیننده­های خود نشان دهد آن را بررسی می­کند. این بررسی گوگل موجب امتیاز­دهی به سایت و محتوا می­شود که نیازمند یک پروسه خاص است.

تبلیغات یا SEM: این نوع بازاریابی همان بازاریابی تبلیغات پولی است که شما با پرداخت مبلغی به گوگل می­توانید لینک­هایی که می­خواهید در صدر اول گوگل قرار بگیرد را انتخاب کنید و قرار دهید.

۳.بازاریابی محتوا

 

بازاریابی محتوا به عنوان اساسی­ترین مرحله برای ورود به بازاریابی دیجیتال معرفی می­شود. برای اینکه بتوانید با مخاطب خود ارتباطی درست و محکم برقرار کنید نیازمند محتوایی مفید هستید تا به سوالات مخاطب خود پاسخ دهید. همچنین محتوای مفید می­تواند برای مخاطب ایجاد نیاز کند و باعث ایجاد ارتباطی قوی بین شما و مخاطب شود.

 

۴.بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

مطمئنن شما در یکی از شبکه­های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، پینترست، فیسبوک و … فعالیت دارید. شبکه­های اجتماعی پرطرفدارترین پلتفرم­ها در عرصه دیجیتال هستند. این پلتفرم­ها با ایجاد محیطی جذاب برای مخاطبان خود قادر به جذب بالایی از مخاطب برای تجارت شما هستند. شما می­توانید با تولید محتوایی مناسب با پلتفرم مد نظرتان این ارتباط و جذب را ایجاد کنید.  

 

۵.بازاریابی اینفلوئنسر

 

اینفلوئنسرها جزو پرتاثیرترین جوامع بازاریابی دیجیتال هستند. استفاده از اینفلوئنسرها باعث ایجاد اعتماد بین مشتری و فروشنده می­شوند. با ارسال نمونه­ای از محصول یا دادن مبلغی به اینفلوئنسرها می­توانید برای تجارت خود تبلیغات کنید. شما می­توانید با تحقیق یا مراجعه به آژانس­های تبلیغاتی که با اینفلوئنسرها در ارتباط هستند به آنها دسترسی داشته باشید.

نویسنده و مترجم این مقاله:

ساناز طایفه

مهدی طلاجوی

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هویت بصری

هویت بصری

هویت بصری چیست؟ در دنیای امروزی رقابت بسیار شدید باعث می شود که اثر یک بازخورد بد به­خصوص در زمانی که میلیون­ها محتوای آنلاین برای

اطلاعات بیشتر »
اصول بازاریابی

اصول بازاریابی

شما برای شروع هر کار نیازمند داشتن بازاری مناسب و پایه‌­ای قوی هستید. بازاریابی حکم بازار هدف شما را دارد. در بازاریابی برای اینکه کار

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله