شبکه های اجتماعی چیست؟

امروزه اکثر ما حداقل با یکی از شبکه­‌های اجتماعی در ارتباط هستیم. در واقع شبکه­ های اجتماعی به بخش عظیمی از ارتباطات مدرن تبدیل شده‌­اند و باعث می‌­شوند که هر فردی بر روی کره زمین بتواند از هر نقطه­‌ای از جهان با اقسی نقاط دیگر دنیا ارتباط برقرار کند. اگر بخواهیم به صورت مفهومی شبکه­ های اجتماعی را توصیف کنیم می توان چنین گفت: شبکه ­های اجتماعی روشی بصری و نوشتاری است که به کمک ابزار کامپیوتری، ایده‌­ها، افکار و اطلاعات را به اشتراک می­‌گذارند. این اشتراک می‌­تواند به صورت‌­های نوشتاری، تصویری و صوتی باشد و می‌­تواند رابط‌ه­ای دوگانه یا رابط‌ه­ای همگانی ایجاد کنند.

آژانس تبلیغاتی آبامدیا همراه شما در بازاریابی و تبلیغات در شبکه­های اجتماعی خواهد بود و در این راه به شما کمک خواهد کرد.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چگونه شکل گرفته اند؟

در سال ۱۹۵۴ جان بارنز تحقیقاتی را بر روی جامعه مردم نروژ شروع کرد. هدف او از این تحقیقات بررسی چگونگی ارتباط گرفتن مردم با یکدیگر بود. او در این تحقیقات متوجه شد که ارتباطات از گروه­‌هایی که مرتبط با آن‌­ها هستند ایجاد می­‌شود. این گروه‌­ها می‌­توانند یک فرد، گروه یا حتی یک جامعه باشند. در این جا بود که کلمه شبکه های اجتماعی شکل گرفت. در واقع شبکه‌­های اجتماعی به مفهوم یک پل ارتباطی بین فرد و اعضای گروه است.

اگر بخواهیم به قدمت شبکه‌­های اجتماعی بپردازیم خواهیم فهمید که این قدمت به اندازه زمان وجود انسان­‌ها است. انسان از بدو وجود در حال ایجاد ارتباط با محیط اطراف خود بوده است. حال در تاریخ مدرن کلمه شبکه‌­های اجتماعی مختص به روشی مجازی شده است که با استفاده از کلمات و تصاویر ایجاد ارتباط می­‌کنند.

شبکه های اجتماعی

امروزه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی چقدر است؟

طبق آماری که در سال ۲۰۲۱ از مردم آمریکا گرفته شده است، از هر 10 نفر ۷ نفر آن­‌ها از شبکه­‌های اجتماعی استفاده می‌­کنند. در این آمار شبکه­‌های اجتماعی یوتیوب و اینستاگرام رشد چشم گیری را از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ داشته‌­اند. البته در سال ۲۰۲۰ پلتفرم جدیدی در شبکه­‌های اجتماعی به نام تیک­تاک شکل گرفته است که بسیار همه­‌گیر و پرطرفدار است. آمار نشان می‌­دهد که یوتیوب و فیس­بوک جزو همه گیر­ترین شبکه‌های اجتماعی در آمریکا هستند؛ این درحالی است که شبکه­‌های اجتماعی مانند ایستاگرام، تیک­‌تاک و اسنپ‌­چت بیشترین طرفداران خود را در سنین زیر 30 سال دارند.

این آمار در ایران به شکل دیگری است. آمار رسمی نشان می­دهند که در ایران پلتفرم‌­های شبکه‌­های اجتماعی که در ارتباطات نقش دارند پر طرفدار­تر هستند. واتس­‌آپ در رتبه اول این پلتفرم‌­ها قرار دارد و در جایگاه دوم اینستاگرام با داشتن 45 درصد از آمار در رتبه دوم است.

با توجه به این میزان استفاده از شبکه­‌های اجتماعی می‌توان به این نتیجه رسید که‌شبکه های اجتماعی محیط مناسبی برای دیده شدن کسب و کارها است. برای مطالعه بیشتر می‌­توانید به مقاله­‌ی تاثیر تبلیغات مراجعه کنید و تاثیر شبکه‌­های اجتماعی را ببینید.

این آمار در ایران به شکل دیگری است. آمار رسمی نشان می دهند که در ایران پلتفرم های شبکه های اجتماعی که در ارتباطات نقش دارند پر طرفدار تر هستند. واتس آپ در رتبه اول این پلتفرم ها قرار دارد و در جایگاه دوم اینستاگرام با داشتن چهل و پنج درصد از آمار در رتبه دوم است.

با توجه به این میزان، استفاده از شبکه های اجتماعی به این موضوع اشاره دارد که محیط مناسبی  که باعث دیده شدن کسب و کار شما می شود، ایجاد می کند. همچنین در مقاله ی تاثیر تبلیغات می توانید تاثیر شبکه های اجتماعی را ببینید.

اهمیت شبکه های اجتماعی در تبلیغات

نظریه smm یا همان social media marketing یک روش و قاعده است. در واقع استفاده از شبکه‌­های اجتماعی یکی از انواع  بازاریابی است که بر اساس آن می­‌توانید در شبکه ­های اجتماعی در خصوص کسب و کار خود بازاریابی کنید. از آنجایی که شبکه­ های اجتماعی سعی بر ایجاد ارتباطی دو سویه دارد همچنین توانایی دسترسی به مخاطبان بیشمار را می­‌دهند، محل خوبی برای ایجاد برند، افزایش مخاطب و حتی افزایش ترافیک سایت است. در این روش می­‌توان با بهره گیری از پلتفرم­‌های اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرد .

شبکه های اجتماعی

پلتفرم های شبکه های اجتماعی

در این قسمت پلتفرم های مختلف را از جهت بازاریابی و تبلیغات بررسی خواهیم کرد.

فیس­بوک: اگر می‌خواهید یک ارتباط بسیار گسترده را با مخاطبان خود داشته باشید فیس­بوک گزینه مناسبی برای شما است. فیس­بوک به عنوان یکی از قدیمی­‌ترین پلتفرم‌­­های شبکه­‌های اجتماعی دارای مخاطبان بسیاری است. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که 70 درصد از قشر نوجوانان به فیس­بوک علاقه ای ندارند و فیس­بوک بیشتر برای ایجاد ارتباط  بین دوستان و آشنایان ایجاد شده است. پس ممکن است این پلتفرم مناسب کسب و کار شما نباشد.

لینکدین: لینکدین مانند یک صفحه توییتر است که به جای کاربران عمومی دارای کاربران تخصصی است. اگر کسب کار شما براساس بازاریابی b2b است، لینکدین برای شما محیط مفیدی ایجاد می­‌کند. لینکدین با ایجاد رزومه­‌های کاری و صفحات تخصصی می‌­تواند در پیدا کردن سازمان یا شرکتی که می­‌خواهید با آن تجارت کنید به شما کمک می کند. همچنین به علت وجود افراد متخصص، محیط لینکدین محل مناسبی جهت یافتن نیروی انسانی متخصص برای کار است.

تویتر: تویتر شبکه اجتماعی است که می‌­تواند ارتباط روزمره­ای بین شما و مخاطبان­تان برقرار کند. اکثر کاربران تویتر افراد جوانی هستند که علاقه بسیاری به کسب آخرین اخبار و اطلاعات دارند. پس اگر کسب و کار شما به صورتی است که می­‌تواند تازه‌­ترین اخبار را تهیه کند یا اطلاعات جالب به مخاطبان بدهد، تویتر مناسب شماست.

پینترست: پینترست پلتفرمی برای اشتراک تصاویر است. اگر کسب و کار شما به گونه‌­ای است که تنها با یک تصویر می­‌تواند مفهوم خود را به مخاطب برساند یا به گونه‌­ای است که مخاطب با دیدن تصویر، خود را در آن موقعیت تصور می­‌کند، پینترست مناسب شماست.

اینستاگرام: اینستاگرام نیز مانند پینترست از اطلاعات بصری استفاده می­کند با این تفاوت که توانایی برند­‌سازی و اشتراک اطلاعات به صورت روزمره را دارد. اینستاگرام یکی از پرطرفدار­ترین پلتفرم‌­های بصری است که دارای مخاطبان بسیاری است. عمومن اینستاگرام برای همه نوع کسب و کار مناسب است. اما باید بدانید که در این راه باید بر قوانین و استراتژی‌­های آن واقف باشید و به درستی در آن عمل کنید.

راه های ارتباطی با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *