تاثیر تبلیغات

اشتراک گذاری این مقاله

تاثير تبلیغات

در جامعه امروزی انسان ها دارای نیازهای مختلفی هستند که برای تامین آن ها هرروزه روش های مختلفی ایجاد می شود. رفتار انسان های جامعه امروزی بر اساس نیاز هایی که دارند است. انسان ها همیشه برای تامین نیاز های خود، خود را در موقعیت انتخاب میان هزاران روش برای رفع نیاز می بینند. هدف تولید کننده در این جامعه همراهی کردن مخاطب در مسیر خرید و در نتیجه ایجاد خرید است. در اینجا است که کلمه تبلیغات ایجاد می شود. در واقع تبلیغات یک استراتژی بازاریابی است که با داشتن پیغامی خاص از سمت تبلیغ کننده سعی می کند که بر رفتار مخاطب تاثیر بگذارد و او را به سمت خرید یک کالا یا خدمات جدید سوق دهد. در این مقاله آبا مدیا به موضوع تاثیر تبلیغات بر روی مخاطب و بیزنس ها می پردازد.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

تبلیغات چیست ؟

در مقاله ای کاملا جدا به شما توضیح دادیم که تبلیغات چیست. به طور خلاصه به هر روشی که برای متقاعد کردن مشتری انجام می شود تا او را به سمت هدف تبلیغ کننده سوق دهد و برای او نتیجه ی دلخواه را داشته باشد، تبلیغ می گوییم.

تاثير تبلیغات

تاثیر تبلیغات بر روی مخاطب

اگر بخواهیم جامعه را به سه دسته سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تقسیم کنیم، تبلیغات دارای تاثیرات متفاوتی برای هر بازه سنی است. ممکن است تبلیغ یک وسیله آرایشی همان قدر که برای یک خانم بزرگسال مفید است برای یک خانم نوجوان مخرب باشد، یا یک تبلیغ اسباب بازی ممکن است همانقدر که یک کودک را به وجد می آورد، برای یک بزرگسال جذاب نباشد.

 تاثیر تبلیغات بر روی کودکان بیشتر نقش یک راهبر را دارد. کودکان در سن  شکل گیری شخصیت خود هستند. این شکل گیری شامل انتخاباتی می شود که در بزرگسالی می تواند تاثیری مستقیم بر روی زندگی آن ها داشته باشد. تبلیغات می تواند کودکان را به داشتن شغلی در آینده تشویق کند یا آن ها را به سمت استفاده مدوام از خوراکی یا اسباب بازی ببرد. تاثیراتی که تبلیغات بر روی کودکان می گذارد در عین خوب بودن می تواند در آن ها باعث حس سرخوردگی بشود. ممکن است کودکان خود را با اشخاص درون تبلیغات مقایسه کنند و از زندگی خود رضایت کافی را نداشته باشند.

در دوره نوجوانی تاثیرات منفی تبلیغات از تاثیرات مثبب آن ها بیشتر است. از آنجا که نوجوانان سعی دارند که به دنیای بزرگسالان وارد شوند، جذب تبلیغاتی که مناسب سن آن ها نیست میشوند. تبلیغاتی که کمپانی ها درباره سیگار و مواد مخدر در شبکه های اجتماعی می کنند، تاثیری بالا بر قشر نوجوان جامعه دارد.

در سنین بزرگسالی تبلیغات نقش یک راهبر را همراه دارد. اینکه چطور زندگی کنند، لباس بپوشند و چطور به اهداف خود برسند همگی تحت تاثیر بالای تبلیغات قرار دارد. تبلیغات نه تنها میتواند از لحاظ ظاهری بر روی مخاطب بزرگسال خود تاثیر بگذارد بلکه می تواند تاثیرات فرهنگی و تفکری بالایی نیز بر روی آن ها داشته باشد.

تاثیر تبلیغات در فروش بیزنس ها

1.باعث اطلاع رسانی به مخاطبان میشود.

زمانی که شما یک کالای جدید را می خواهید عرضه کنید اولین قدم شما نشان دادن آن به جامعه هدفتان است. تبلیغات این وظیفه را بر عهده می گیرند. هدف تبلیغات در یک بیزنس دادن یک پیشنهاد جدید به مشتری ها است و به آن ها یادآوری می کند که به کالا یا خدمات جدید شما نیاز دارند و می توانند با دریافت آن نیاز خود را برطرف کنند.

2.افزایش فروش

هرچقدر کالا یا خدمات شما در دسترس تر باشد، فروش آن بالا تر است. تبلیغات باعث می شود خدمات شما هر لحظه مقابل مخاطب قرار بگیرد و در او احساس نیاز و به دنبال آن ایجاد علاقه به خرید خدمات یا محصول شما کند.

3.ارزیابی بازار

تبلیغات و بررسی آن ها باعث می شود که بتوانید جامعه هدف خود را بررسی کنید. هر تبلیغ تاثیر گذاری مشخصی را بر روی جامعه هدف دارد. با بررسی این تاثیر گذاری می توانید نقاط قوت و ضعف کالای خود را بفهمید، اینکه جامعه هدف شما چقدر به کالا یا خدمات شما نیاز دارند و در صورت لزوم جامعه هدف جدیدی را تعیین کنید.

4.تبلیغات هویت برند شماست

با تبلیغات شما می توانید چهره ای کامل از برند خود در ذهن مخاطبان ایجاد کنید. با هر تبلیغ شما اطلاعات جدیدی به مخاطب درباره برند و نوع کالاهای خود می دهید و به مخاطب این امکان را می دهید که کالا یا خدمات شما را ارزیابی و مقایسه کنند و با انتخابی درست خرید کنند.

گفتنی است که اگر تبلیغات شما به صورت اصولی و درست انجام نشود  علاوه بر اینکه تاثیر تبلیغات را نخواهید دید، بلکه باعث ضرر مالی نیز می شود.همچنین تبلیغات غلط باعث ایجاد زیان به برند شما نیز می شود.

زیان های کلی تبلیغات

تبلیغات در عین ضروری بودن برای بیزنس ها، محدودیت هایی را نیز دارد. برای بعضی از محصولات و خدمات زیاد دیده شدن زیان آور و دارای تاثیر منفی است. از مهم ترین ضعف های تبلیغات می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بالابردن هزینه های کلی یک بیزنس

از آنجا که تبلیغات بخش قابل توجهی از بودجه نهایی یک ارگان را به خود اختصاص می دهد، یک هزینه سنگین برای هر بیزنسی است که نتیجه آن آنی نیست. در نتیجه، اختصاص دادن یک بخش بزرگ از بودجه به معنای نتیجه اثر بخشی آنی تبلیغات نیست و محدودیت زمانی خود را در تبلیغات دارد.

  • نمایش نگذاشتن واقعیت ها

یکی از نقطه ضعف های بزرگ تبلیغات نشان ندادن واقعیت های یک محصول و خدمات است. تبلیغات عموما یک چیز غیر واقعی و اشتباه از ویژگی ها و فواید محصول نشان می دهد تا مردم را برای خرید به وجد در آورد. اما این تبلیغات گسترده که عموما دروغ هستند، باعث ایجاد بی اعتمادی در بینندگان می شود.

  • کسر مشتری

تحقیقات نشان می دهد تبلیغات زیاد باعث بالارفتن حس خرید نکردن در مشتریان می شود که این حس منجر به نارضایتی می شود. البته این نوع حس درباره بخش عظیمی از جامعه صدق نمی کند. با این حال خیلی مهم است که تبلیغات شما بر حسب تغییرات اجتماعی در مردم، صورت بگیرد تا در ذهن مخاطب زیاده روی به نظر نیاید.

  • مانعی برای ورود مخاطب

تبلیغات توجهات صنعتی را می تواند بالا ببرد یا کاهش دهد. این میزان تاثیر باعث می شود در تجارت های فردی سبک تبلیغات متفاوت شود و بازخورد مورد نظر داده نشود. شواهد نشان می دهد تبلیغات ارتباطی مستقیم با تمرکز کمتر بر بیزنس دارد، یعنی هرچه تبلیغات پر زرق و برق تر باشند تمرکز بر روی برند کمتر می شود که این موضوع برای کسب و کار های کوچک و شخصی به شدت زیان آور است.

  • هدر رفتن منابع

یکی از موضوعات در تبلیغات سنتی هدر رفتن منابعی مانند کاغذ، پول و … است که قبل از نتیجه بخشی تبلیغات رخ می دهد. همین هدر رفتگی باعث می شود تبلیغ کنندگان به تبلیغات مدرن دیجیتال روی بیاورند که نیازی به مواد اولیه برای تبلیغات ندارد و در عین کم شدن هزینه، نتیجه ای سریع تر ارائه می دهد و منابع را هدر نمی دهد.

  • افزاش هزینه

هر چقدر که تبلیغات برای یک محصول بالا رود هزینه نهایی آن محصول نیز بالا می رود. البته این موضوع به علت بالا بودن هزینه تبلیغات کاملا منطقی است اما باید در نظر گرفت که با کاهش تبلیغات هزینه اولیه محصول نیز کاهش می یابد و در نتیجه می توان محصول را با قیمت نهایی کمتری ارائه داد.

  • افزایش محصول

تبلیغات زیاد باعث بالا رفتن درخواست برای یک محصول می شود و اصطلاحا یک محصول را وایرال می کند. این وایرال شدن باعث رواج یک محصول و در نتیجه کپی از محصول و تولید آن توسط دیگر شرکت ها می شود و در نتیجه تولید محصولاتی یک شکل و با کاربردهایی مشابه در جامعه رخ می دهد. این وایرال شدن همچنین در جامعه و فرهنگ مردم نیز تاثیر می گذارد.

  • تلقین نیاز ها

تبلیغات قابلیت تلقین نیاز ها به مشتری را دارد یعنی می تواند مشتریان را به خرید چیزهایی که اصلا به آن ها نیاز ندارند مجاب کند و به آن ها طوری تلقین کند که وجود این محصول از نیازهای حیاتی آن ها است ( مانند برند آیفون). این تلقین کردن باعث تاثیر فرهنگی در جامعه می شود که به ضرر مردم است.

نویسنده و مترجم این مقاله:

ساناز طایفه

مهدی طلاجوی

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انواع بازاریابی

انواع بازاریابی

ما انسان­ها به روش­های مختلفی با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنیم تا بتوانیم نیازها و خواسته-های خود را برآورده کنیم. در دنیای تجارت نیز به روش­های

اطلاعات بیشتر »
عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی

چرا عکاسی صنعتی؟ همه ما در بین اطرافیان خود فردی را می­شناسیم که قصد دارد محصول یا کالایی را به فروش برساند و حتی بخواهد

اطلاعات بیشتر »

عکاسی مبلمان

تمامی عکس های موجود در مقاله عکاسی مبلمان جز نمونه کار های عکاسی آژانس تبلیغاتی آبامدیا میباشد. چطور از مبلمان خود برای فروش عکاسی کنیم؟

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله