مطالب منتخب | عکاسی مبلمانآموزش ترلوبازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

  • صفحه اصلی
  • مجله آبامگ

      برای دریافت بهترین راه حل میتوانید با ما تماس بگیرید

  • مشتریان ما
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

عکاسی تبلیغاتی

اشتراک گذاری این مقاله

عکاسی تبلیغاتی

در روند موفقیت و شکوفایی یک بیزنس، چه راه اندازی یک پیج ساده اینستاگرامی باشد چه یک شرکت بزرگ جهانی تبلیغات امری است ضروری و حائز اهمیت. تبلیغات موثر و اصولی که بتواند ذهن مخاطب را درگیر خود کرده و آن را به جهت مناسبی سوق دهد؛ می تواند فروش شما را تا حد بسیار قابل توجهی افزایش دهد و باعث شود مشتری در حالی که با انتخاب های بی شماری رو به رو است روی برند شما دست بگذارد.

عکاسی تبلیغاتی یکی از عناصر پر طرفدار تبلیغات است که به سادگی می توان گفت، تاثیر چند برابری نسبت به سایر اشکال تبلیغات دارد چرا که نسبت به فیلم های تبلیغاتی مختصر تر و مفید تر بوده و احتمال اینکه حوصله مخاطب سر برود بسیار کمتر است. نسبت به تبلیغات چاپی نیز از جذابیت بیشتری برخوردار است. اما همه این تاثیرگزاری به شرطی است که عکاس تبلیغاتی در کار خود ماهر باشد و بتواند عکس تبلیغاتی استاندارد و اصلی را ارائه دهد. اما احتمالا این سوال در ذهن شما نیز شکل گرفته که یک عکس تبلیغاتی خوب چه وژگی هایی باید داشته باشد؟ در این مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با عکاسی تبلیغاتی ارائه خواهیم داد.

آژانس تبلیغاتی آبامدیا متخصص در امور بازاریابی محتوای تصویری و انواع عکاسی تبلیغاتی به شما عزیزان در این مورد توضیح خواهد داد.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

در ساده ترین تعریف می توان گفت عکاسی تبلیغاتی نوع خاصی از عکاسی است که با بهره گیری از جنبه های مختلف هنری و گرافیکی یک محصول یا خدمات را تبلیغ کرده و سعی می­کند توجه مخاطب را جلب کند. همه ما می دانیم در یک آگهی تبلیغاتی اولین چیزی که توجه مخاطب را به خود جلب می کند عکسی است که برای آگهی در نظر گرفته می­شود. سپس اگر عکس مورد توجه مخاطب قرار گرفت به سراغ بررسی نوشته ها و توضیحات می رود. پس عکس تبلیغاتی خوب می تواند برگ برنده ای برای محصول و خدمات شما باشد.

با همه این ها رسالت یک عکس تبلیغاتی خوب صرفا جلب توجه مخاطب نیست. یک عکس تبلیغاتی استاندارد باید بتواند ضمن اینکه توجه مخاطب را نسبت به کالا، محصول یا خدمات جلب می نماید با رویکرد هوشمندانه و سازمان یافته مخاطب را متقاعد کند تا از آن محصول یا خدمات خریداری کند. یا حس نیاز به آن کالا یا خدمات را در ذهن مخاطب القا نماید. همچنین عکس تبلیغاتی خوب نیازمند آن است که عکاس ذهن پویا و خلاقی داشته باشد تا بتواند به شکلی منحصر به فرد مخاطب را سرگرم کند؛ بدون آنکه از سناریوهای تکراری یا کلیشه ای استفاده کند.

6 ویژگی کلیدی یک عکس تبلیغاتی خوب

در قسمت قبل تا حدی در رابطه با ویژگی های مهم یک عکس تبلیغاتی خوب و گیرا با شما صحبت کردیم؛ در اینجا به زبان ساده لیستی از ویژگی های کلیدی یک عکس تبلیغاتی خوب برای شما مهیا شده تا با استفاده از آن بتوایند تال حدودی ارزیابی نسبتا خوبی روی عکس های تبلیغاتی داشته باشید (البته که این کار نیازمند دانش و اطلاعات گسترده درباره هنر عکاسی و بازاریابی است اما داشتن مختصر اطلاعاتی در این زمینه خالی از لطف نخواهد بود)

1-توجه مخاطب را جلب کند: جذابیت بصری کلیدی ترین و مهم ترین نکته در تهیه یک عکس تبلیغاتی خوب است. عکس تبلیغاتی باید بتواند با استفاده از تکنیک های عکاسی و گرافیکی مخاطب را مجذوب خود کند.

2-ذهن مخاطب را درگیر کند: اگر عکس تبلیغاتی شما یک هدف مشخص داشته باشد و در راستای تحقق آن به نحو هوشمندانه ای بکوشد عکس شما ذهن مخاطب را بیشتر درگیر می کند. به نوعی می­توان گفت عکس شما باید دغدغه ­ای را مطرح کند و این قابلیت را داشته باشد که مخاطب را به فکر فرو ببرد.

3-عکس متناسب با کاربرد محصول باشد: هر چه عکسی که می گیرید به حال و هوای محصول یا خدماتی که تبلیغ می کنید نزدیکتر باشد تاثیرگذاری آن بیشتر است. به عنوان مثال تصویری تبلیغاتی از یک نوشیدنی خنک در یک محفظه پر از یخ در ساحلی گرم و آفتابی؛ نمونه‌­ایست که همه شما دیده اید و مثالی است واضح برای متناسب بودن کاربرد محصول با حال و هوای عکاسی تبلیغاتی.

4-عکس متناسب با ارزش ها و شرایط مخاطب هدف باشد: یک عکاس تبلیغاتی خوب بدون شک باید به این نکته توجه داشته باشد که مخاطب تبلیغات در چه شرایط سنی و فرهنگی قرار دارد و ارزش ها و شرایط او کدامند. به طور کلی او باید انقدر از مخاطب خود شناخت داشته باشد تا به این درک برسد که دقیقا چه چیزی برای او جذاب است. برای مثال بدون شک عکاسی تبلیغاتی که برای محصولی مربوط به کودکان انجاکم می گیرید باید دارای فضایی شاد و در عین حال قابل فهم و ساده باشد.

5-از رنگ ها به نحو هوشمندانه ای استفاده کرده باشد: بسیاری از ما می دانیم که از نظر علم روانشناسی هر رنگ دارای پیامی است. در مثالی ساده، همه ما رنگ قرمز را به عنوان رنگی می شاسیم که نشان دهنده خطر است. اگر یک عکاس تبلیغاتی بتواند از این ویژگی رنگ ها به شکل هوشمندانه ای بهره بگیرد عکس او تاثیرگزاری چند برابری خواهد داشت.

6-روی محصول متمرکز باشد: عکس تبلیغاتی باید تا حد مقدور تمام توجه مخاطب را روی هدف تبلیغ متمرکز کند. مثلا پس زمینه های طرح دار و شلوغ از توجه مخاطب به محصول یا خدمات تولید شده می کاهد.

جایگاه عکاسی تبلیغاتی در جهان امروز

عکاسی تبلیغاتی یکی از شاخه‌های عکاسی تجاری به شمار می‌رود که هدف اصلی آن تبلیغ کالا، محصول، خدمات یا ایده موردنظر کارفرما است. این ژانراز عکاسی تجاری به دلیل نیاز به تخصصی، تجهیزات و تکنینک بالا نیازمند عکاسان متخصص و با تجربه و همینطور امکانات و فضای مناسب است و هر شخصی هر چند عکاس، قادر به انجام صحیح آن نیست، به همین دلیل به‌ منظور استفاده بهینه از عکاسی تبلیغاتی برای معرفی و فروش کالا و محصولات و خدمات، باید از یک آژانس تبلیغاتی یا استودیو عکاسی حرفه‌ای کمک گرفت.

 همان‌طور که می‌دانید در دنیای امروز تأثیر تصاویر عکاسی تبلیغاتی و فیلم های تبلیغاتی بر روی ذهن مخاطبان به‌مراتب بیشتر از سایر انواع محتوا است، بنابراینرمی‌توان از عکاسی تبلیغاتی برای افزایش فروش یا آگاهی از برند استفاده کرد. همچنین علاوه بر عکس های تبلیغاتی، ویدیوهای تبلیغاتی نیز همیشه مورد توجه فعالان این عرصه بوده است. امروزه صاحبان کسب‌وکارها و برندها و همینطور تولیدکنندگان کالاهای مصرفی می‌دانند که اگر از محتوای تصویری و ویدئویی استفاده کنند می‌توانند تأثیر بسیار بیشتری بر روی مخاطبان بگذارند؛ بنابراین امروزه به دلیل تقاضای بالا برای عکاسی تبلیغاتی و فیلم‌سازی تبلیغاتی، کار فعالان این حوزه بسیار سخت‌تر شده است.

 اهمیت تصاویر تبلیغاتی متحرک یعنی فیلم های تبلیغاتی در بازنمایی خصوصیات منحصر به فرد محصولات با رشد و پیشرفت رسانه های ویدیویی و سوشال مدیا و تاثیر آن ها بر اکوسیستم فروش دیجیتال دو چندان شده است. و این مهم مارا بر آن داشت تا برای درک بهتر چیستی و چگونگی عکاسی تبلیغاتی به زبان ساده و قابل درک در باره آن توضیح دهیم و بصورت کوتاه نکات اصلی آن را ذکر کنیم.

نکات مهم در یک پروژه عکاسی تبلیغاتی موفق

اولین نکته مهم در عکاسی تبلیغاتی شفاف بودن پیام تبلیغ است، در عکاسی تبلیغاتی از انتقال غیر مستقیم و مبهم مفاهیم اجتناب کنید. یکی از اصول اولیه ی همه ی زانر های عکاسی به خصوص ژانر های مفهومی که پیام خاصی را منتقل می کنند، صراحت بیان و عدم پیچیدیگی پیام عکس است. زیرا با ایجاد پیچیدگی معنایی در انتقال مفهوم ناموفق خواهید ماند و از برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب بازخواهید ماند.

خلاقیت عکاس در یک پروژه عکاسی تبلیغاتی یکی از مهم ترین چیز هاست. قبل از عکاسی تبلیغاتی یا هر نوع از عکاسی تجاری باید به‌خوبی به همه مراحل و چیزها فکر کرده باشید. مثلا اینکه چگونه می‌توان مخاطب را بیشتر جذب تصاویر کرد و برای این منظور از چه پس‌زمینه ای استفاده شود؟ و رنگ زمینه کار چگونه باشد؟ از نکاتی است که باید در مراحل اولیه پروژه عکاسی تبلیغاتی تعیین شود.

نکته مهم بعدی ترکیب بندی تصویر خروجی به عنوان مهم ترین عنصر بصری عکاسی تبلیغاتی است. اینکه عناصر مختلف مانند اکسسوری ها، پرابس و محصولات که موضوعات اصلی عکس هستند چگونه در زمینه ای مناسب کنار هم قرار بگیرند و سازماندهی شوند تا به بهترین شکل ممکن مفهوم عکس را به مخاطب منتقل کنند.

نورپردازی نکته مهم دیگری در عکاسی تبلیغاتی است. استفاده از منابع نور مصنوعی مانند فلاش های استودیویی، پرو|ژکتور ها، فلاد ها، انواع مادیفایر ها یا شکل دهنده های نوری و یا منابع نور طبیعی گزینه های متنوع پیش روی عکاس برای انجام عکاسی تبلیغاتی است.

نور طبیعی معمولاً یکی بهترین منابع نور برای انواع ژانر های عکاسی است. 

بعضی از انواع عکاسی تبلیغاتی  در نور طبیعی روز انجام می‌شوند و اگر به نور های مکمل نیاز باشد می توان از ترکیب فلاش های استودیویی با نور روز استفاده کرد. این کار باید با ظرافت بسیاری انجام شود تا تصویر نهایی دچار اعوجاج، خطای دمای رنگ یا اشکالات اینچنینی نشود.

در مرحله بعدی به سراغ ادیت عکسی که گرفته شد می‌رویم.

ادیت در عکاسی تبلیغاتی

 

 ادیت عکس در واقع مجموعه‌ای از اقدامات مانند افزایش یا کاهش روشنایی قالب تصویر یا روشن و تیره کردن عکس، افزایش یا کاهش کنتراست عکس‌ها، کاهش خطا های رنگی و یا روتوش و تمیز و باکیفیت کردن سطوح مختلف است. حتماً پس از اینکه عکس را ادیت کردید از اینکه مفهوم اصلی عکس پس از ادیت منتقل می‌شود یا خیر اطمینان حاصل کنید.

 برای این کار می‌توانید نظر اطرافیانتان را در مورد آن عکس جویا شوید. عکس ادیت شده را به اطرافیان خود نشان دهید و از آنها در مورد برداشتشان از عکس سؤال کنید. اگر نظرشان نزدیک با هدف شما از انتقال پیام بود، به شما تبریک می‌گویم! اما اگر هیچ‌کدام نتوانند تشخیص دهند که منظور شما چه بوده است، به هدف خود نرسیده‌اید چون پیام شما منتقل نشده است.

 در عکاسی تبلیغاتی بهتر است از پس‌زمینه‌های ساده استفاده کنید تا کمتر جلب نظر کند. شما قصد دارید خود محصول به چشم بیاید پس از پس‌زمینه ساده استفاده کنید تا تبلیغ کارآمدتری داشته باشید.

نویسنده و مترجم این مقاله:

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب جدید

دسته بندی ها

عکاسی تخصصی غذا

عکاسی تخصصی غذا

همانطور که می دانید مواد غذایی و غذا، از سخت ترین سوژه های عکس برداری هستند. این نوع عکسبرداری قسمت های مختلفی را شامل می

اطلاعات بیشتر »
شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چیست؟ امروزه اکثر ما حداقل با یکی از شبکه­‌های اجتماعی در ارتباط هستیم. در واقع شبکه­ های اجتماعی به بخش عظیمی از

اطلاعات بیشتر »
طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی

بسته بندی یک انگشتر را تصور کنید. فرم معقول بسته بندی یک انگشتر نشان دهنده ارزشمندی آن است. در طراحی یک جعبه آسانی در استفاده

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله