• صفحه اصلی
  • مشتریان ما
  • مجله آبامگ
  • درباره ما
جستجو کردن
Close this search box.

تعریف بازاریابی چریکی

اشتراک گذاری این مقاله

بازاریابی چریکی

استراتژی بازاریابی چریکی همواره بحث برانگیز است اما بسیاری از کسب و کارها، از این روش برای به دست آوردن سودهای کلان و جلب نظر مشتریان جدید، استفاده می کنند. این روش از بازاریابی تا اواخر دهه 1970 جایی در شرکت های بازاریابی نداشت اما هم اکنون، روشی پر بازده برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت هاست. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی چریکی، لطفا در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی، همان گوریلا مارکتنیگ می باشد که شیوه ای از تبلیغات محسوب می شود. طراحی این شیوه تبلیغات، به روشی غیرمتعارف است تا کاربر شگفت زده شود و از برند آگاهی پیدا کند.

جی کنراد لوینسون که از نویسنده های حوزه تجارت و کسب و کار است، آثار زیادی در زمینه استراتژی های گوریلا مارکتنیگ ارائه کرده است و برای اولین بار هم در سال 1980، این اصطلاح را اعلام کرد.

در زمان آقای جی کنراد لوینسون، تبلیغات به شیوه ای متفاوت از شیوه های امروزی انجام می گرفت و با پیشرفت صنعت بازاریابی، تبلیغات هم دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. از این رو، بازاریابی پارتیزانی هم به سمت دیجیتالی شدن پیشروی می کند.

عنصر اصلی در حوزه بازاریابی پارتیزانی، عنصر غافلگیری است و بازاریابان در این روش، مخاطبان را به دام می اندازند. موضوع مهمی که باعث شده است بسیاری از فعالان حوزه مارکتینگ به سمت بازاریابی چریکی جذب شوند، کم هزینه بودن آن است به طوری که از این روش بازاریابی به عنوان بازاریابی کم هزینه یاد می شود. زمانی که یک بازاریاب، وقت، انرژی و تخیل خود را صرف اجرایی کردن تبلیغات خود می کند، مشاهده می کند که برای جذب مخاطب نیاز به صرف هزینه های زیاد نیست.

استراتژی بازاریابی چریکی

انواع بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی پارتیزانی شامل انواع زیر است :

  • خارجی
  • داخلی
  • تجربی
  • کمپین و رویداد

بازاریابی پارتیزانی خارجی

یک روش بازاریابی چریکی، از نوع خارجی است. به طور مثال با قرار دادن یک جسم قابل حذف بر روی مجسمه یا کارهای هنری که در پیاده رو ها و معایر قرار دارند، می توان شیوه بازاریابی چریکی خارجی را اجرا کرد.

بازاریابی پارتیزانی داخلی

بازاریابی چریکی داخلی مشابه با بازاریابی چریکی خارجی است با این تفاوت که در محیط های داخلی مثل ایستگاه قطار، مراکز خرید، محیط داخل دانشگاه ها، مراکز فرهنگی و … اجرا می شود.

بازاریابی چریکی کمین رویداد

روش بازاریابی پارتیزانی کمین رویداد برای افزایش تعداد مشتری ‌های یک رویداد، مانند کنسرت یا مسابقه ورزشی و … کاربرد دارد.

بازاریابی پارتیزانی تجربی

در بازاریابی پارتیزانی تجربی، نیاز به تعامل عمومی بیشتری با برند است و باید تجربه شخصی برای مخاطب ایجاد کرد تا در خاطر او ماندگار شد. بازاریابی چریکی تجربی، هیجان و استرس زیادی نسبت به دیگر روش های بازاریابی دارد اما توسط بسیاری از افراد مورد استقبال و توجه قرار می گیرد و ممکن است مشتریان برای لحظه کوتاهی هم که شده، به برند توجه داشته باشند.

بازاریابی پارتیزانی تجربی

مزایای بازاریابی پارتیزانی

اجرای انواع روش های بازاریابی چریکی مزایای زیادی دارد از جمله آنکه :

  • ایجاد آگاهی از برند

بازاریابی چریکی یک روش عالی برای آگاهی سازی از برند است و به روشی تحریک آمیز و غیرمتعارف و البته پر سر و صدا، مخاطبان را جذب می کند.

  • متمایز شدن از رقبا

گوریلا مارکتنیگ به متمایز شدن از رقبا کمک می کند که حتما می دانید این موضوع تا چه اندازه به پیشرفت کسب و کار شما کمک می کند.

  • هزینه اندک

همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم، بازاریابی چریکی با کمترین هزینه قابل اجراست.

  • ثبات بسیار زیاد

بازاریابی پارتیزانی ثبات بسیار زیادی دارد و تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی می ماند.

  • کاربرد فراوان در زمینه ‌های مختلف

از شیوه های بازاریابی پارتیزانی می توان در زمینه های متفاوت و برای کسب و کارهای مختلفی استفاده کرد.

  • تکراری نشدن

ایده های بسیاری برای اجرای بازاریابی چریکی وجود دارند و تکراری نمی شوند.

عناصر مهم در بازاریابی پارتیزانی

اکنون که با بازاریابی پارتیزانی، انواع و مزایای آن آشنا شدید، در ادامه می خواهیم عناصر مهم این روش بازاریابی را بررسی کنیم :

  • عنصر غافل ‌گیری، مهم ترین عنصر در گوریلا مارکتنیگ است و مخاطب را به شکل شگفت زده یا شوکه کننده، با برند آشنا می کند.
  • عنصر دوم بازاریابی پارتیزانی، مقرون به صرفه بودن آن است بر خلاف دیگر شیوه های بازرایابی که هزینه زیادی می خواهند.
  • عنصر بعدی در بازاریابی پارتیزانی، هدفمند بودن کمپین های آن است.
  • بازاریابی پارتیزانی قابل تکرار نیست و باید اولین اجرا، کامل باشد.

شناخت مخاطبان برای بازاریابی پارتیزانی

شناخت مخاطبان برای بازاریابی پارتیزانی

شناخت مخاطب، لازمه گوریلا مارکتنیگ است و شما باید با خواسته های مخاطبان آشنا شوید. این شناخت شما را قادر می سازد که بدانید مشتریان چگونه با برندتان تعامل دارند و کجا می توانید آنها را مورد هدف قرار دهید. با شناخت مخاطبان، متوجه خواهید شد که چه فعالیت ها یا پیام هایی می توانید به آنها ارائه دهید.

سخن پایانی

موفقیت در بازاریابی پارتیزانی، به قدری چشم گیر و وسوسه انگیز است که شرکت ها و کسب و کارها نمی توانند آن را نادیده بگیرند. این استراتژی بازاریابی، به پول زیادی نیاز ندارد اما در عوض، نیازمند انرژی، زمان، تخیل و دانش است. همچنین مطابق با توضیحات ارائه شده در مطلب، روش بازاریابی نامتعارفی برای شرکت ها و سازمان های کوچک و بزرگ محسوب می شود.

پس اگر از کسب و کارهای تازه راه اندازی شده هستید اما کمبود بودجه دارید و نمی خواهید از بازار عقب بمانید، به کمک بازاریابی چریکی و کمی خلاقیت، می توانید به اهداف مارکتینگ خود برسید.

 

دپارتمان تولید محتوای متنی

سردبیر: 

ساناز طایفه

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو و لوگوتایپ-آبامدیا

لوگو و لوگوتایپ

5 روش برای استفاده از تایپوگرافی در طراحی لوگو تایپوگرافی هنر چینش حروف در کنار هم، برای ایجاد تصویری گویا است. با استفاده از این

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله