آیا تا به حال به فکر برآورد سود حاصل از کسب و کارتان افتاده‌­اید؟ آیا می­‌دانستید شما می‌­توانید با در نظر گرفتن میزان سود، برآوردی کامل نسبت به عملکرد بازاریابی‌تان داشته باشید؟

بهترین روش برای این برآورد تهیه جدول ROI است.

ROI چیست؟

در واقع ROI خلاصه کلمه Return on investment است که به شما کمک می­کند با انجام چند فرمول ساده میزان سود خود را بسنجید. در بازاریابی شما می‌­توانید هر بخش از بازاریابی خود را به کمک ROI ارزیابی کنید.

فرمول ROIبدین صورت است:

در این فرمول فرض بر این است که شما هزینه‌­های اولیه وعرضه محصول خود را از سود کم کرده اید. برای اینکه بتوانید هر بخش بازاریابی خود را مورد ارزیابی قرار دهید باید میزان هزینه‌­های آن عمل را برآورد کنید، سپس میزان سود بدست آمده از این روش را بدست آورید. اگر عدد بدست آمده شما مثبت باشد روش بازاریابی شما کارآمد است و اگر منفی باشد شما نیاز به تقویت روش خود دارید. برای مثال شما مبلغ سی هزار تومان برای پخش و چاپ تراکت هزینه کرده اید. از این تراکت ها بیست مشتری به مجموعه شما اضافه شده اند که هرکدام ۲۰ هزار تومان خریده کرده اند. هزینه محصولات شما ۱۰۰ هزار تومان بوده است. پس سود خالص شما بدین صورت است:

پس شما 300 هزارتومان سود خالص بدست آورده اید. برای بدست آوردن ROI اعداد را داخل فرمول قرار می‌دهیم:

این روش یک روش سود ده برای مجموعه شما بوده است.

به همین صورت برای دیگر روش‌­های بازاریابی­‌تان می­‌توانید ROI تهیه کنید و آنها را ارزیابی کنید. بهترین روش برای ارزیابی ROI استفاده از گوگل آنالیز است. گوگل آنالیز در بازاریابی مدرن می‌­تواند میزان بازدیدها و کلیک‌­های انجام شده برای لینک شما را ارزیابی کند و برای آنها پیش بینی دقیق انجام دهد.

اثرسنجی بازاریابی

دشواری های ROI :

۱.ممکن است سود به دست آمده از روش بازاریابی با سود بازاریابی ارجاعی ادقام شود.

در بازاریابی، همیشه مشتریان وفادار ممکن است شما را به دوستان و افرادی که بنظر آن‌ها به سرویس شما نیاز دارند معرفی کنند؛ به این حالت، حالت بازاریابی ارجاعی می­‌گویند. این ادغام سود دو حالت بازاریابی ممکن است در میزان ROI روش بازاریابی شما تاثیر بگذارد. بهترین روش ارزیابی و سرجدولی کردن بازاریابی ارجاعی و حذف آن از سود خالص است تا بتوانید به جوابی دقیق برسید.

2.اگر شما از چند شیوه بازاریابی استفاده کنید، بدست آوردن ROIهر کدام از روش‌­ها کاری دشوار است.

ادغام شدن چند روش بازاریابی و محاسبه سود جداگانه هر کدام از آن‌ها کاری دشوار و زمان­‌بر است. در گرفتن ROI چون سود خالص کل درنظر گرفته می‌­شود ممکن است بعضی از روش‌­ها که در سیستم بازاریابی شما کارآمد نیستند جا بمانند. بهترین کار برای پیدا کردن این روش‌­ها استفاده از بازاریابی استراتژیک است.

۳.برخی روش‌­های بازاریابی به منظور سود دهی انجام نمی­‌شوند.

در بازاریابی اعتماد سازی رکن اصلی کار است. برخی روش­‌ها تنها برای جلب اعتماد در مخاطب انجام می­‌شوند. روش‌­هایی مانند بیلبورد­های تبلیغاتی، محتوای آموزشی برای سایت و شبکه­‌های اجتماعی، شرکت در کمپین­‌های مردمی و … با هدف دیده شدن و جلب اعتماد انجام می­‌شوند. پس متعاقبا سودی مشخص برای بدست آوردن ROI ندارند.

۴. اگر می­‌خواهید دقیق­ ترین حالت را بدست آورید، باید هزینه نیرو انسانی را نیز در نظر بگیرید.

یکی از سختی­‌های بدست آوردن ROI در حقیقت دقیق بدست آوردن آن است. اگر شما برای سازمانی بزرگ می­‌خواهید ROI بدست آورید نیاز دارید که همه هزینه‌­ها ( اعم از تولید و عرضه تا هزینه نیروی انسانی ) را در نظر بگیرید. این در نظر گرفتن نیازمند صرف وقت بسیار زیاد و داشتن تیم حرفه­‌ای حسابداری است.                                                  

اثرسنجی بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *