آیا تا به حال به فکر برآورد سود حاصل از کسب و کارتان افتادهاید؟ آیا میدانستید شما میتوانید با در نظر گرفتن میزان سود، برآوردی کامل نسبت به عملکرد بازاریابیتان داشته باشید؟
بهترین روش برای این برآورد تهیه جدول ROI است.
ROI چیست؟
در واقع ROI خلاصه کلمه Return on investment است که به شما کمک میکند با انجام چند فرمول ساده میزان سود خود را بسنجید. در بازاریابی شما میتوانید هر بخش از بازاریابی خود را به کمک ROI ارزیابی کنید.
فرمول ROIبدین صورت است:
در این فرمول فرض بر این است که شما هزینههای اولیه وعرضه محصول خود را از سود کم کرده اید. برای اینکه بتوانید هر بخش بازاریابی خود را مورد ارزیابی قرار دهید باید میزان هزینههای آن عمل را برآورد کنید، سپس میزان سود بدست آمده از این روش را بدست آورید. اگر عدد بدست آمده شما مثبت باشد روش بازاریابی شما کارآمد است و اگر منفی باشد شما نیاز به تقویت روش خود دارید. برای مثال شما مبلغ سی هزار تومان برای پخش و چاپ تراکت هزینه کرده اید. از این تراکت ها بیست مشتری به مجموعه شما اضافه شده اند که هرکدام ۲۰ هزار تومان خریده کرده اند. هزینه محصولات شما ۱۰۰ هزار تومان بوده است. پس سود خالص شما بدین صورت است:
پس شما 300 هزارتومان سود خالص بدست آورده اید. برای بدست آوردن ROI اعداد را داخل فرمول قرار میدهیم:
این روش یک روش سود ده برای مجموعه شما بوده است.
به همین صورت برای دیگر روشهای بازاریابیتان میتوانید ROI تهیه کنید و آنها را ارزیابی کنید. بهترین روش برای ارزیابی ROI استفاده از گوگل آنالیز است. گوگل آنالیز در بازاریابی مدرن میتواند میزان بازدیدها و کلیکهای انجام شده برای لینک شما را ارزیابی کند و برای آنها پیش بینی دقیق انجام دهد.
دشواری های ROI :
۱.ممکن است سود به دست آمده از روش بازاریابی با سود بازاریابی ارجاعی ادقام شود.
در بازاریابی، همیشه مشتریان وفادار ممکن است شما را به دوستان و افرادی که بنظر آنها به سرویس شما نیاز دارند معرفی کنند؛ به این حالت، حالت بازاریابی ارجاعی میگویند. این ادغام سود دو حالت بازاریابی ممکن است در میزان ROI روش بازاریابی شما تاثیر بگذارد. بهترین روش ارزیابی و سرجدولی کردن بازاریابی ارجاعی و حذف آن از سود خالص است تا بتوانید به جوابی دقیق برسید.
2.اگر شما از چند شیوه بازاریابی استفاده کنید، بدست آوردن ROIهر کدام از روشها کاری دشوار است.
ادغام شدن چند روش بازاریابی و محاسبه سود جداگانه هر کدام از آنها کاری دشوار و زمانبر است. در گرفتن ROI چون سود خالص کل درنظر گرفته میشود ممکن است بعضی از روشها که در سیستم بازاریابی شما کارآمد نیستند جا بمانند. بهترین کار برای پیدا کردن این روشها استفاده از بازاریابی استراتژیک است.
۳.برخی روشهای بازاریابی به منظور سود دهی انجام نمیشوند.
در بازاریابی اعتماد سازی رکن اصلی کار است. برخی روشها تنها برای جلب اعتماد در مخاطب انجام میشوند. روشهایی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی، محتوای آموزشی برای سایت و شبکههای اجتماعی، شرکت در کمپینهای مردمی و … با هدف دیده شدن و جلب اعتماد انجام میشوند. پس متعاقبا سودی مشخص برای بدست آوردن ROI ندارند.
۴. اگر میخواهید دقیق ترین حالت را بدست آورید، باید هزینه نیرو انسانی را نیز در نظر بگیرید.
یکی از سختیهای بدست آوردن ROI در حقیقت دقیق بدست آوردن آن است. اگر شما برای سازمانی بزرگ میخواهید ROI بدست آورید نیاز دارید که همه هزینهها ( اعم از تولید و عرضه تا هزینه نیروی انسانی ) را در نظر بگیرید. این در نظر گرفتن نیازمند صرف وقت بسیار زیاد و داشتن تیم حرفهای حسابداری است.