استراتژی تولید محتوا

اشتراک گذاری این مقاله

استراتژی تولید محتوا

همانطور که ساخت یک خانه را بدون نقشه شروع نمی­ کنیم و یا یک مجسمه را بدون در نظر گرفتن طراحی اولیه نمی ­سازیم، نمی توانیم برای تولید محتوا بدون برنامه ریزی عمل کنیم در غیر این صورت هدفمندی کار خود را به خطر می­ اندازیم.

استراتژی محتوا چیزهای زیادی را در بر می­گیرد. از برند گرفته تا چگونگی پروموت کردن محتوا را شامل می­ شود. بر همین اساس می بایست مرحله به مرحله برای تولید محتوای خود برنامه ریزی کنیم. از جمله مراحل اساسی در تولید محتوا می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهداف محتوای خود را مشخص کنیم.

استراتژی تولید محتوا مانند بازاریابی سنتی، باید بر روی اهداف بازاریابی متمرکز شود.

انتخاب اهداف هوشمندانه موجب جذب بیشتر مخاطب می­شود. تا زمانی که اهداف، هوشمندانه انتخاب شوند می­ تواند از جذب بیشتر مخاطب تا ایجاد یک ترافیک به هر چیزی که می­ خواهید باشد. به عنوان مثال می توان به  بالا بردن 25 درصدی بازدید در یک چهارم سال اشاره کرد.

با مشخص کردن اهداف، می بایست این را در نظر گرفت که هر قسمت از تولید محتوا می بایست در جهت اهداف مان باشد و اهداف را در خود جای داده باشد.

بطور کلی ابتدا اهداف را مشخص کرده و سپس به تولید محتوا بپردازید.

یک شخصیت کلی از مخاطب خود بسازیم.

در حقیقت استراتژی محتوا، مشخص کردن نوع  محتوایی است که می خواهیم تولید کنیم. در ابتدا می ­بایست مخاطب خود را بشناسم و بدانیم با چه شخصی می خواهیم ارتباط برقرار کنیم. در وهله دوم باید بر روی چگونگی ایجاد این ارتباط متمرکز شویم و در آخر باید بدانیم  کجا می توان آن ها را یافت.

رمز موفقیت یک محتوای موفق، برقرار کردن ارتباط مستقیم با هر یک از مخاطبان است. به گونه ای که هر مخاطب احساس کند که به صورت مستقیم او را هدف قرار داده اید.  

تنها راه برای ایجاد چنین حسی در مخاطب ایجاد نوعی رابطه دوستانه و در نهایت راهنمایی کردن آنها می­باشد. می بایست مخاطب را به عنوان یک دوست در نظر بگیریم و نیازهای او را بشناسیم، به همان اندازه که از ضعف ها، چالش ها و ترس هایش آگاه هستیم، می بایست نقاط قوت، اهداف و مهمترین آرزوهایش را نیز بدانیم.

همیشه در نظر داشته باشیم که در حال بازاریابی انسانی هستیم که اول از همه احتیاج به برقراری ارتباط با ما دارد.

در بهترین حالت می­دانیم چگونه بطور مستقیم با هر بیننده ارتباط برقرار کنیم، اما قادر به انجام آن نیستید. پس چاره چیست؟ برای این کار می بایست یک فرم شخصیتی بسازیم!

منظور از فرم شخصیتی، شخصیتی است که مدنظر داریم و می خواهیم به او برسیم. تصور چنین شخصیت نیمه خیالی موجب می شود تا نمونه ای از مخاطب هدف را به ما ارائه دهد.مخاطبانی که بیشترین سود را از پیام ما می­ برند و تبدیل به مشتری می­ شوند.

برای ساختن یک فرم شخصیتی نیازمند کمی تحقیق، حدس و گمان و آزمون هستیم. آنچه مسلم است این است که نتیجه­ ی نهایی به ما تصویری واضح از مخاطبی را می دهد که برای او می­ خواهیم بازاریابی کنیم و می­دانیم که مخاطب از محتوای تولید شده راضی خواهد بود.

متن سربرگ خود را وارد کنید

از دیگر موارد مهم این است که به پروسه ای که خریدار باید طی کند اعتماد کنیم.

زمانی که دچار سردرد شده ایم اولین کاری که انجام می­دهیم یافتن دلیل آن است. شاید آب بدنمان کم شده باشد یا کمبود کافئین داشته باشیم یا شاید حتی مریض شده ایم. بعد از یافتن دلیل به دنبال چاره ای برای درمان آن می­رویم. کمی آب می­نوشیم، یک قهوه می خوریم و یا اگر درد شدید بود دارو مصرف می­کنیم. در بین راه حل­ها یکی را انتخاب می­کنیم: یک لیوان آب یا یک بطری آب؟ لمیز یا قهوه خانگی؟ استامینوفن یا ژلوفن؟! با انتخاب هر یک از راه حل ها بالاخره سردردمان تسکین می­باید و می­توانیم مابقی روز را به کارهای ما برسیم.

مثال بالا یک نمایش از پروسه خریدار است. هر تصمیم در نهایت به یک راه حل منتهی می­شود که شامل آگاهی، توجه و تصمیم است. اما هر یک از این بخش­ها قسمت­های مختلفی از پروسه هستند. پس چیزی که اهمیت دارد این است که محتوا در هر بخش  می بایست نمایان شود.

با ایجاد محتوا برای هر مرحله از پروسه­ی خریدار، این اطمینان حاصل می شود که مشتری از خط خارج نمی­شود و با هر قدم که برمی­دارد احساس می­کند اطلاعات مهم و مرتبط  را دریافت می­کند.

نکته مهم این است که ما می خواهیم نوع محتوایی را انتخاب کنیم که برای هر مرحله از پروسه خریدار مناسب باشد. باید توجه داشت که بیننده­ی جدید در مرحله آگاهی نمی­خواهد با محصول­مان زندگی کند. بیننده­ی جدید برای بهتر فهمیدن مشکل خود می­خواهد یک چک­لیست کوتاه یا وبلاگ­ای را بخوانند. بیننده تازه الورود به یک چشم انداز از مرحله تصمیم گیری نیاز ندارد که همه راه­حل­های ممکن را بداند. نیاز او یک جمع بندی یا یک دمو است که به او محصولی که راه حل درست است را نشان دهد.

در اینجا یک راهنمایی درباره نوع محتوایی که مخاطب در هر مرحله باید ببیند می آوریم:

آگاهی: روزنامه، پست بلاگ، چک­لیست، اینفوگرافی، کتب دیجیتال، بازی، تست.

توجه: پادکست، وبینار، کاغذهای اداری، ماتریسهای مقایسه، نمونه ها.

انتخاب: دمو، دوره رایگان، راهنمایی محصول، کوپن، کد تخفیف.

 

 

نویسنده و مترجم این مقاله:

ساناز طایفه

مهدی طلاجوی

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی

بسته بندی یک انگشتر را تصور کنید. فرم معقول بسته بندی یک انگشتر نشان دهنده ارزشمندی آن است. در طراحی یک جعبه آسانی در استفاده

اطلاعات بیشتر »
لوگو و لوگوتایپ-آبامدیا

لوگو و لوگوتایپ

5 روش برای استفاده از تایپوگرافی در طراحی لوگو تایپوگرافی هنر چینش حروف در کنار هم، برای ایجاد تصویری گویا است. با استفاده از این

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله