همه ما حداقل یک بار با یکی از این عکسهای تبلیغاتی روی بیلبوردها و جلد مجلات، شبکههای اجتماعی، سایتهای خرید و … مواجه شدهایم. عکس تبلیغاتی فقط یک عکس نیست. در واقع عکاسی تبلیغاتی وظیفه دارد ما را به خرید کردن چیزی که غالبا نیاز نداریم ترغیب کند. به طوری که با دیدن عکس کالا/خدمات خود را در موقعیت داشتن آن تصور کنیم. عکاسی تبلیغاتی با تلفیق تکنیک، هنر و روان شناسی ما را وادار به تصور زندگی بهتر، موقعیتی محکمتر و حتی راحتی و شادی بیشتر میکند که با داشتن کالا یا خدمات داخل عکس به آن خواهیم رسید. هرچقدر این رابطه احساسی ما با کالا/خدمات داخل عکس بیشتر باشد، وظیفه عکاسی تبلیغاتی بهتر انجام شده است.
آژانس تبلیغاتی آبامدیا متخصص در عکاسی تبلیغاتی در این مقاله به سوال عکاسی چیست پاسخ میدهد
عکاسی چیست؟
اگر بخواهیم به واژه عکاسی بپردازیم میتوانیم عکاسی را یک روش برای ثبت تصاویر معنا کنیم.خود کلمه عکاسی یا همان فتوگرافی از دو بخش تشکیل شده است.فتو به معنای نور و گرافی به معنای ثبت یا نگارش است که در حالت کلی به معنای نقش کردن با نور است.
مراحل عکاسی به دو بخش تقسیم میشوند. بخش اول به دست آوردن تصویر به وسیله یک دوربین عکاسی و ثبت کردن آن به صورت یک نگاتیو یا فایل میپردازد و بخش دوم مختص به ظاهر کردن آن تصویر به صورتی پایدار است.
تخصص عکاسی به سه صورت علمی، صنعتی و هنری میپردازد.
تاریخچه عکاسی
اولین بار در سال 1822 ژوزف نیرفورنیپس فرانسوی ایده ثبت تصاویر را در ذهن خود تصور کرد.او با آزمایشات فراوان توانست به کمک لیتوگرافی نوری اولین عکس خود را که عکسی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه بود ثبت کند.بعد ها به کمک لوئی داگر با انجام آزمایشاتی بر روی دستاورد های هاینرش شولتز بر ترکیبات نقره در سال 1837 توانستند اول روش داگرئوتایپ را ابداع کنند.
عکس رنگی در سال 1855 توسط جیمز کلکر ماکسول بیان شد.او میگفت که نور از سه رنگ اصلی قرمز ، زرد و آبی تشکیل شده است.پس میتوان به کمک ایجاد فیلتری که به این سه رنگ حساس است، رنگ ها را ثبت کرد.پس در سال 1861 فیلمی را اختراع کرد که هر لایه آن به یک رنگ اصلی حساس بود و با گزاشتن رنگ ها بر روی یک دیگر رنگهای مکمل را ایجاد میکرد.
در سال 1884جورج ایستمن اولین فیلمهای سلولوئید حاوی امولسیون ژلاتین را اختراع و اولین دوربینهای عکاسی مناسب برای استفاده عموم را اختراع کرد و ثبت کرد. به دنبال آن شرکت جورج ایستمن تصمیم گرفت دوربینی به بازار ارائه کند که برای عموم مردم قابل استفاده باشد و اولین دوربینهای برند کوداک تولید شدند. در تبلیغات دوربین کوداک به جای توجه به ظاهر دوربین، در حقیقت به کاری که میتوان با یک دوربین انجام داد، یعنی ثبت لحظات زندگی، توجه شده بود و بدینگونه در سال 1901 اولین عکسهای تبلیغاتی با این دوربینها صورت گرفتند.
اهمیت عکاسی چیست
حال که فهمدیم عکاسی تیلیغاتی چیست و از کجا آمده است، به نظر شما عکاسی تبلیغاتی چه تاثیر و فایدهای برای کسب و کار شما دارد؟ بیایید با هم برخی از این مزایاها را بررسی کنیم:
1.سریع ترین راه برای رساندن پیغام شما است.
تصور کنید میخواهید تبلیغاتی در یک روزنامه یا یک شبکه اجتماعی انجام دهید. از آنجا که جذب نگاه مخاطب به تبلیغ حکم تیر اول را دارد، یک عکس تبلیغاتی خوب بهترین راه برای رساندن پیغام شماست. هرچقدر بتوانید مفهوم خود را درون عکس بهتر بیان کنید، تاثیر آن بهتر خواهد بود. البته در بعضی موارد امکان انتقال کامل مفهوم از طریق عکس محیا نیست. اینجاست که کلمه ها به کمک ما می آیند. با نوشتن یک جمله ساده و مرتبط با پیغام تبلیغاتی عکس، میتوان کار را نهایی کرد.
2.عکس محصول/خدمات شما معرفی کننده برند شماست.
در عکاسی تبلیغاتی با استفاده از رنگها، اشخاص، مکانها، اکسسوری و یک سناریو منحصر بفرد و یگانه میتوانید برندسازی کنید. بهطوری که با دیدن همه این موارد اولین چیزی که در ذهن مخاطب شکل میگیرد، نام برند شما باشد. به عنوان مثال دیجی کالا در عکسهای تبلیغاتی خود از زمینه به وفور استفاده میکند و این کار باعث شده است که مخاطب با دیدن رنگ قرمز در یک عکس محصولی ناخودآگاه به دیجی کالا فکر کند.
3.عکسهای تبلیغاتی قابلیت همهگیر شدن دارند.
فضای مجازی یک محل همه گیر با مخاطب بسیار بالا است که از طریق ارتباط بصری با مخاطب ارتباط برقرار میکند. شبکههای اجتماعی مانند یک معدن طلا برای عکاسی تبلیغاتی هستند. یک عکس باکیفیت که به طور مداوم پست میشود، با قابلیت شناساندن برند شما به عنوان یک رابط عالی بین شما و مخاطب عمل میکند.
4.یک تقویت کننده قوی حس خرید برای مخاطب است.
عکسها میتوانند هزاران کلمه را درباره یک برند و محصول تنها در یک نگاه انتقال دهند. پیغامی که شما برای مخاطب خود درنظر دارید و همچنین هدفتان از تولید محصول/خدمات خود را میتوانید با یک عکس تبلیغاتی هدفمند در یک نگاه به مخاطب خود انتقال دهید.
5.ارزانترین و سریعترین تبلیغ بصری،عکاسی تبلیغاتی است.
ویدئوهای تبلیغاتی با اینکه پیغام را به طور کامل و مفهومی به مخاطب انتقال میدهند، هزینهبر و زمانبر هستند. این در حالی است که عکاسی تبلیغاتی نسبت به ویدئو تبلیغاتی هزینه کمتری در بر دارد؛ همچنین در زمان کوتاهتری تهیه میشود. به غیر ازاین موارد، در انتقال پیام به اندازه یک ویدئو تبلیغاتی موفق است و به دلیل صرفه جویی در وقت مخاطب، در دسترستر و پر بازدیدتر است.