بسته بندی یک انگشتر را تصور کنید. فرم معقول بسته بندی یک انگشتر نشان دهنده ارزشمندی آن است. در طراحی یک جعبه آسانی در استفاده و کاربردی بودن آن مهم است؛ در حالی که در طراحی بسته بندی در عین کاربردی بودن باید از لحاظ ظاهری جذاب نیز باشد.
بسته بندی ها در همه اقلام چیزی مرسوم و عادی است. این بسته بندی ها میتوانند یک جعبه ساده، از مواد پلاستیکی، یک بسته پارچه ای یا یک بطری باشد که هر چیز درون خود را نشان می دهد.
جعبه محصولات میتوانند نقش های مختلفی داشته باشند مانند هویت، مراقبت، بازاریابی و حمل و نقل. در نتیجه با نقش هایی که طرحی بسته بندی دارد، عادی است که چیزی پیچیده و تخصصی تبدیل شود.

گفتنی است که طراحی بسته بندی شما یکی از عوامل مهم در ضمینه بازاریابی میباشد

آژانس تبلیغاتی آبامدیا متخصص در امور طراحی بسته بندی آماده مشاوره به شما عزیزان و همچنین قبول سفارش شما می باشد.

در این مقاله ما به رابطه بین بسته بندی و طراحی آن و به موضوعات زیر میپردازیم:
1- طراحی بسته بندی چیست؟
2- چطور بهترین طراحی را برای محصول خود انتخاب کنید.

طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی یک پروسه از طراحی بسته بندی محصول برای یک هدف، هویت و حمل و نقل محصول است. بسته بندی مک دونالد، بسته بندی آیفون اپل، بسته بندی ای که یخچال جدید شما با آن می آید یا حتی بسته بندی چای کیسه ای همه ی محصولاتی که در یک مغازه دارای بسته بندی هستند نیازمند طراحی بسته بندی هستند. اکثر این بسته بندی ها خوب هستند و بعضی ها بد هستند.
طراحان گرافیک، مهندسان بسته بندی یا هرکس که طراحی بسته بندی می کند دارای حرفه و توانایی های خاص خود است.
طراحی بسته بندی کمی پیچیده تر از چسباندن یک برچسب روی بسته بندی است. اول از همه شما نیازمند در نظر گرفتن میزانی که می خواهید برای بسته بندی وقت صرف کنید، هستید. آیا باید در حد یک بسته بندی چاپی ساده باشد یا نیاز به یک جعبه با ویژگی های خاص است؟
زمانی که درباره جنس بسته بندی خود تصمیم گرفتید حال این مراحل را دارید:
1- طراحی گرافیکی و بسته بندی
2- طراحی بسته بندی فیزیکی
3- بازاریابی و بسته بندی

هرکدام از این مراحل پروسه ای مخصوص به خود را دارد. درک این مراحل به شما کمک می کند تا بهترین بسته بندی را برای محصول خود انتخاب کنید.

طراحی بسته بندی

طراحی گرافیکی و طراحی بسته بندی

از دید طراحان گرافیکی، طراحی بسته بندی در چگونگی طراحی یک برند در جعبه محصولات خلاصه می شود. در این حالت، طراحی علاوه بر جذب مشتری، نیاز دارد اطلاعاتی را درباره محصول ارائه دهد. همچنین طراحی گرافیکی محصولات باید بیننده را ترغیب به خرید کند و هویت یک برند را در خود جای دهد،در نتیجه شما نیازمند یک شخص متخصص در این کار هستید.

بسته بندی فیزیکی

دومین نکته که باید در طراحی بسته بندی در نظر بگیریم ،این است که طراحی فیزیکی، محدودیت طراحی بسته بندی شماست. مطمعنن می توانید کاری کنید که وقتی بسته بندی باز می شود تایتانیک پخش کند اما این موضوع امنیت بسته بندی را تضمین نمیکند! طراحی چگونگی تئوری بسته بندی شما مهم نیست، بلکه طراحی شما نیاز دارد محصول را به نمایش بگذارد و آن را امن نگه دارد؛ همچنین محدودیت های تولیدی نیز باید در نظر گرفته شود.  به شکل، جنس و دیگر نیاز های بسته بندی محصولتان نگاه کنید و با این ویژگی ها کار کنید(در حالی که می دانید رقیبان نیز همین را استفاده می کنند.)

دیگر نکاتی که باید در نظر بگیرید:

  1. یک پرینتر موجود برای پرینت انواع مختلف چاپ ها
  2. بهترین مواد برای بسته بندی ای که نیاز دارید
  3. وزن و حجم بسته بندی
  4. تبلیغات روی بسته بندی مانند مهر داغ ،برش لیزری و …

بازاریابی و طراحی بسته بندی

سومین موضوع بازاریابی است. از بسته بندی خود به عنوان یک نوع بازریابی که عموما میتواند بخش کوچکی از بسته بندی شما باشد استفاده کنید. بهترین توضیحی که می توان برای این موضوع داد این است:

طراحی بسته بندی یک ارتباط سازی بین شکل ،حالت، جنس، رنگ، تصویر، رشته و اطلاعات عمومی با اجزای طراحی عمومی است که کالا را برای بازاریابی مناسب می کند.
به زبانی ساده تر:بسته بندی شما نمادی از بازاریابی شما است.
در بسته بندی لازم است این موارد را رعایت کنید:

  • برای خریدار جذاب باشد
  • نقاط خاص فروش شما را نشان دهد
  • با هویت برند شما ایجاد ارتباط کند.

سیمون پریس می گوید:
مشتریان زمانی واکنش می دهند که برند برای آن ها ایجاد احساس کند. زمانی کسی به شما نگاه می کند، شما ناخودآگاه به آن نگاه می کنید. این نیز در تبلیغات صدق می کند.
پس احساسات کلید اصلی بازاریابی هستند.
بسته بندی عموما اولین چیز در یک محصول است که مشتری را به خود جذب می کند. یک شکل خاص، طرح یا رنگ می تواند برند شما را از سایر برندهای دیگر متمایز کند. زمانی که توجه مشتری را جلب کردید دیگر راه کوتاهی تا خرید باقی مانده است. این را در نظر داشته باشید که تصویر و ارتباط باعث ایجاد اعتماد بین محصول و مشتری می شود.
اما قبل از اینکه طراحی بسته بندی خود را شروع کنید باید بدانید که بسته بندی شما نشان دهنده تمام برند شما است. یک بسته بندی نه تنها به مشتری محصول شما را نشان می دهد بلکه بخش اصلی ای از برند شما را نیز نشان می دهد.
پس محصول و برند شما نیاز دارند که به کمک بسته بندی به یکدیگر پیوند بخورند. خیلی برند ها مخصوصا برند های نوپا این موضوع را اشتباه متوجه می شوند. پس مطمعن شوید که مراحل زیر را در طراحی بسته بندی خود رعایت می کنید.

مراحل طراحی بسته بندی

لوگوی برند:

اگر اولین قدم در بسته بندی، طراحی آن باشد پس لوگوی برند شما مرکز این پروسه است. می توان یک لوگوی مشکی ساده باشد یا همه طراحی را به خود اختصاص دهد.
رنگ ها:
در کنار لوگو احتمالا برای شما رنگ ها یک راه ارتباطی برندتان با مخاطبانتان است. این رنگ بندی  که راهی سریع برای نشان دادن برند شماست، در طراحی بسته بندی خود به نمایش بگذارید.
فونت:
فونت ها گول زننده هستند. بعد از لوگوی یک برند مطمعنا هیچ چیزی مهم تر از فونت مخصوص آن نیست. ممکن است شما از فونتی مخصوص برای لیست محصولات خود استفاده کنید که آن را روی بسته بندی بیاورید.پس فونتی در نظر بگیرید ک مخصوص شما است و در استفاده از آن فواصل را رعایت کنید و مطمعن شوید که نماد های خاص را دارا باشد.
تصویرپردازی:
آیا تصویر خاصی برای تولیدات کشور شما استفاده می شود؟ یا محصول شما از استاندارد خاصی پیروی می کند؟
این علامت های کوچک مانند دوستدار محیط زیست، استاندارد ها و اتحادیه ها گاهی اوقات همه طراحی شما را کنار هم جمع می کند.

مواد بسته بندی و طراحی:
قدم بعدی شما انتخاب جنس بسته بندی شما است که در زیر به چند مورد آن اشاره شده است.
مقوای کارتن
کارتن ها یکی از محبوب ترین مواد بسته بندی هستند. انواع کارتن های فیبری حداقل 90 درصد از مواد قابل بازیافت درست می شوند و هم در خرده فروشی و هم تجارت آنلاین معمول هستند. بیشتر برای محصولاتی چون مواد آرایشی، غذای خشک، لباس و زیور الات و جعبه های هدیه استفاده می شود.

طراحی بسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *