هانائه موری

اشتراک گذاری این مقاله

هانائه موری

Hanae Mori

 

نگاهی به زندگی و آثار طراح مد هانائه موری که به خاطر زیبایی­شناسی بینافرهنگی که در کارهایش استفاده می­کرد معروف شد.

 هانائه موری در تاریخ 11 آگوست امسال در منزل شخصی­اش در توکیو در سن 96 سالگی درگذشت. اگر چه هانائه موری راه را برای پیشرفت بین المللی دیگر طراحان فشن ژاپنی مانند یوهیجی یاماموتو، ایسی میاکه و حتی کنزو همراه کرد، اما کمتر کسی نام او را شنیده است. با مرگ این اعجوبه مد ژاپنی و تاثیراتی که فرهنگ ژاپن بر فشن گذاشت نگاهی به گذشته و زندگی هنری او ­می­اندازیم. 

هانائه موری اولین طراح ژاپنی بود که مجموعه لباس­هایی که طراحی کرده بود را در نیویورک و پاریس به نمایش گذاشت. در سال 1965 هانائه موری اولین طراح ژاپنی بود که در نیویورک کت­واک برگزار کرد.

هانائه موری

در سال 1977 اولین مجموعه خود را در فرانسه ارائه داد و اولین طراح ژاپنی بود که عضو اتاق اتحادیه دوخت و دوز پاریسی شد. او فعالانه از تبادلات بینافرهنگی حمایت می­کرد و مانکن­های خود را از جمله هیروکو ماتسوموتو را با طراحان دیگر همچون پیر­کاردن و ایو­سن­لوران به اشتراک می­گذاشت. ماتسوموتو بعدها در فیلم کانون زناشویی فرانسوا تروفو در سال 1970 ظاهر شد.

نیویورک تایمز درباره موری نوشت: لازم بود خانم موری از کشور خارج شود تا آثارش شناخته شود. این مسئله برای خالقانی که او را دنبال کردند افرادی چون ایسی میاکه یا کانزای یاماموتو نیز اتفاق افتاد.

اما هانائه موری در طول زندگی حرفه­­ای­اش به همان اندازه که به دنبال تاثیر مدل لباس پوشیدن زنان ژاپنی بر دیگران بود خواستار صادرات مد ژاپنی به خارج از کشورش نیز بود.

در گفتگویی با همسرش گفت: ایدهاش خلق چیزی منحصر به فرد است که برگرفته از خودش و ژاپن باشد.

هانائه موری در سال 1926 در موکائیچی استان شیمانه ژاپن به دنیا آمد. پدرش پزشک و مادرش خانه­دار بود. در گفتگویی که موری با آسوشیتد­پرس در سال 1996 داشت، کودکی خود را اینگونه بازگو کرد: در شهر زادگاهم ما تنها افرادی بودیم که به سبک غربی لباس می­پوشیدیم. از اینکه متفاوت از دیگران بودم خجالت می­کشیدم، اما حالا احساس می­کنم که آنها به ما حسادت می­کردند­.

در ژاپن تحت سلطه ایالات متحده کتاب برباد­رفته را خواند و شاهد همسران متفقین بود که لباس­های غربی خود را با شرایط تطبیق دادند. بعد از جنگ، موری مدرک ادبیات ژاپنی­اش را از دانشگاه زنان مسیحی توکیو دریافت کرد. سپس با پسر یک تولید­کننده پارچه ازدواج کرد. اتفاقی که خود در جمله کوتاه اینگونه بیان می­کند : کنزو موری را آزاد کرد. دوران ازدواجش را اینگونه بیان می کند: به مدت یک ماه خانم خانه­دار بسیار مهربانی بودم، اما دوست نداشتم در خانه بمانم. می­خواستم کار کنم. یک ماه با شوهرم جر­و­بحث داشتیم. در نهایت من به مدرسه دیزاین توکیو رفتم.

در سال ۱۹۵۱ با دو دستیار و سه چرخ خیاطی دست دوم مشغول به کار شد. تقریبا چهار سال بعد دامن­های کوتاه او در ویترین فروشگاه مورد توجه یک گروه تاجر قرار گرفت. در ابتدا یکی از آنها از موری خواست  تا چند لباس طراحی کند و پس از مدتی و به مدت پنج سال موری مسئول روتوش صنعت فیلم سازی ژاپن شد. موری که حالا صاحب دو فرزند بود، آنچنان تحت فشار کاری قرار گرفته بود که دلش می­خواست کار اش را رها کند. در آن زمان، یکی از مشتری­های برند شنل بود. بطور اتفاقی کوکو شنل را ملاقات کرد و درباره رنگ با او به گفتگو پرداخت. به گفته خودش این ملاقات، سرنوشت ساز بود و تصمیم گرفت به پاریس نقل مکان کند.

افرادی چون پرنسس گریس کلی، نانسی ریگان، بیانسا جاگر، می چیکو (امپراتریس سابق ژاپن) از هواداران هانائه موری بودند.

در اواخر دهه 1960 مجله ووگ به­ طور مرتب از کارهای هانائه موری مشهور گزارش تهیه می­کرد و از تونیک­های سبک با رنگ­های شگفت انگیز و پیراهن­های ظریف و باریک و تنگ با نقش­مایه­های ژاپنی و پروانه که نماد مزون موری بود عکاسی می­کرد.  

ویژگی های طراحی های هانائه موری

چاپ، بخش مهمی از طراحی­های موری بود. او برای طراحی لباس­هایش نه تنها از نقش­مایه­های ژاپنی بلکه از ابریشم و پارچه های کیمونو استفاده می­کرد. حتی اگر در آن دوره کیمونو کمتر پوشیده می شد. او اعتقاد داشت : نمی توانم خانم ها را وادار به پوشیدن کیمونو کنم اما می توانم حال و هوای کیمونو را خلق کنم.

زندگی حرفه­ای موری یک داستان موفقیت ژاپنی بعد از جنگ بود. با این حال هانائه محصول زمان خود باقی ماند. در لباس پوشیدنش و شیوه­های خاص رفتاری­اش بسیار محافظه­کارانه بود. او همیشه دوست داشت تا خود را کارمند شوهرش معرفی کند.

هانائه موری

در مقاله ای در مجله ووگ نویسنده از جانب هانائه موری می نویسد: کل مفهوم ژاپنی زیبایی مبتنی بر پنهان¬کاری است.

مجله ووگ

عکس های بیشتر در مورد طراحی هانائه موری

هانائه موری

برای دیدن پست ها و رشته استوری های هانائه موری میتوانید اینستاگرام دسن را فالو دنبال کنید

نویسنده و مترجم این مقاله:

ساناز طایفه

مهدی طلاجوی

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هویت بصری

هویت بصری

هویت بصری چیست؟ در دنیای امروزی رقابت بسیار شدید باعث می شود که اثر یک بازخورد بد به­خصوص در زمانی که میلیون­ها محتوای آنلاین برای

اطلاعات بیشتر »
تاثير تبلیغات

تاثیر تبلیغات

در جامعه امروزی انسان ها دارای نیازهای مختلفی هستند که برای تامین آن ها هرروزه روش های مختلفی ایجاد می شود. رفتار انسان های جامعه

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله