قبل از شروع تفاوت تبلیغات و بازاریابی باید تعریف هرکدام از آن‌ها را بدانیم. مبحث تبلیغات را در مقاله­‌ای جداگانه توضیح دادیم حال می‌­خواهیم بازاریابی را تعریف کنیم. 

 

تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات چیست وچرا ما به هردوی آنها نیازمندیم؟

   اگر تا به حال تصور می­‌کردید که تبلیغات و بازاریابی یکی هستند در این مقاله متوجه تفاوت آن‌ها می شوید!  به علت تفاوت این دو، شرکت­‌های موفق برای بازاریابی و تبلیغات استراتژی مشخصی دارند. در نگاه اول چون دو کلمه بازاریابی و تبلیغات هر دو برای کمک به فروش به کار می­‌روند شاید در کنار هم قرار گیرند. اما این دو، تفاوت­‌های زیادی با یکدیگر دارند و درک این تفاوت­‌ها، کمک بزرگی در رسیدن به اهداف کسب و کار می­‌کند.

این تفاوت­‌ها چیست؟ از نظر معنایی، بازاریابی فعالیتی است که در آن برای ایجاد ارتباط، ارسال و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتری، موکل و شرکا و جامعه هدف مهم هستند، برنامه ریزی و عمل می­‌شود. به زبانی دیگر، در برنامه ریزی سیستماتیک، برنامه ریزی و آنالیز فعالیت­‌ها در جهت تبادل پیشنهادات برای فروش را بازاریابی می­‌گوییم.

با این تعریف پس تبلیغات چیست؟ تبلیغات به فعالیتی گفته می­‌شود که برای جلب توجه مردم که بیشتر با فعالیت­‌های مالی همراه است انجام می­‌شود تا یک محصول یا خدمات را به مشتری ارائه دهند.

این تفاوت ها چیست؟ از نظر معنایی بازاریابی فعالیتی است که در آن برای ایجاد ارتباط، ارسال و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتری، موکل و شرکا و جامعه هدف مهم هستند، برنامه ریزی و عمل می شود. به زبانی دیگر، در برنامه ریزی سیستماتیک، برنامه ریزی و آنالیز فعالیت هایی که برای تبادل پیشنهادات برای فروش را بازاریابی می گوییم.
پس تبلیغات چیست؟ تبلیغات به فعالیتی گفته می شود که برای جلب توجه مردم که بیشتر با فعالیت های مالی همراه است انجام می شود تا یک محصول یا خدمات را به مشتری ارائه دهند.

کدام یک مهم­تر است، تبلیغات یا بازاریابی ؟

با توجه به مقاله بازاریابی و توضیحات داده شده متوجه خواهیم شد که تبلیغات زیر­‌شاخه بازاریابی می‌­باشد و بازاریابی امری لازم برای وجود تبلیغات به حساب می‌آید و تبلیغات مستقل از بازاریابی عمل نخواهد کرد. لازم به ذکر است که تبلیغات بخش مشخصی از محصولات و خدمات را نمایش می‌­دهد و این یک تعیین سیاست است. برای درک بهتر مثال زیر را بخوانید:

برای انتخاب و تعیین شیوه تبلیغات در میان انواع مختلف راه­‌های تبلیغاتی و روش­‌هایی که در مقاله مربوط گفته شد مبحث بازاریابی مطرح می­‌شود. برنامه ریزی، زمان بندی و محل قرار گیری تبلیغات از دیگر وظایف بازاریابی است. تبلیغات پراهمیت­‌ترین و البته پرهزینه ترین بخش در بازاریابی است.

در آخر باید گفت که هر دو این روش­‌ها یعنی بازاریابی و تبلیغات، برای کسب و کار مهم است. برای موفقیت در یک بازار مدرن نیاز به توسعه استراتژی بازاریابی داریم که یک برنامه استراتژیک برای عرضه یک محصول یا خدمات به بازار است. تبلیغات در واقع بخشی از این طرح بازاریابی است.

بخش‌­های دیگر این طرح شامل تحقیق بازاریابی، برنامه ریزی رسانه، روابط عمومی، توسعه برند و محصول، توزیع، موقعیت یابی و تقسیم بندی، پشتیبانی مشتری، استراتژی فروش و قیمت گذاری است. همه این موارد نیازمند بودجه‌­ای مشخص است و تبلیغات عموما بیشترین میزان بودجه را به خود اختصاص می­‌دهد. تبلیغات باید با سایر بخش­های استراتژی هماهنگی داشته باشد تا به فروش تبدیل شود. درک اینکه چگونه بازاریابی و تبلیغات با هم متفاوت هستند و همچنین نحوه کار آن‌ها با یکدیگر، برای تعیین یک بودجه مشخص واقعا حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *