تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات چیست وچرا ما به هردوی آنها نیازمندیم؟
اگر تا به حال تصور میکردید که تبلیغات و بازاریابی یکی هستند در این مقاله متوجه تفاوت آنها می شوید! به علت تفاوت این دو، شرکتهای موفق برای بازاریابی و تبلیغات استراتژی مشخصی دارند. در نگاه اول چون دو کلمه بازاریابی و تبلیغات هر دو برای کمک به فروش به کار میروند شاید در کنار هم قرار گیرند. اما این دو، تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و درک این تفاوتها، کمک بزرگی در رسیدن به اهداف کسب و کار میکند.
این تفاوتها چیست؟ از نظر معنایی، بازاریابی فعالیتی است که در آن برای ایجاد ارتباط، ارسال و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتری، موکل و شرکا و جامعه هدف مهم هستند، برنامه ریزی و عمل میشود. به زبانی دیگر، در برنامه ریزی سیستماتیک، برنامه ریزی و آنالیز فعالیتها در جهت تبادل پیشنهادات برای فروش را بازاریابی میگوییم.
با این تعریف پس تبلیغات چیست؟ تبلیغات به فعالیتی گفته میشود که برای جلب توجه مردم که بیشتر با فعالیتهای مالی همراه است انجام میشود تا یک محصول یا خدمات را به مشتری ارائه دهند.
این تفاوت ها چیست؟ از نظر معنایی بازاریابی فعالیتی است که در آن برای ایجاد ارتباط، ارسال و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتری، موکل و شرکا و جامعه هدف مهم هستند، برنامه ریزی و عمل می شود. به زبانی دیگر، در برنامه ریزی سیستماتیک، برنامه ریزی و آنالیز فعالیت هایی که برای تبادل پیشنهادات برای فروش را بازاریابی می گوییم.
پس تبلیغات چیست؟ تبلیغات به فعالیتی گفته می شود که برای جلب توجه مردم که بیشتر با فعالیت های مالی همراه است انجام می شود تا یک محصول یا خدمات را به مشتری ارائه دهند.
کدام یک مهمتر است، تبلیغات یا بازاریابی ؟
با توجه به مقاله بازاریابی و توضیحات داده شده متوجه خواهیم شد که تبلیغات زیرشاخه بازاریابی میباشد و بازاریابی امری لازم برای وجود تبلیغات به حساب میآید و تبلیغات مستقل از بازاریابی عمل نخواهد کرد. لازم به ذکر است که تبلیغات بخش مشخصی از محصولات و خدمات را نمایش میدهد و این یک تعیین سیاست است. برای درک بهتر مثال زیر را بخوانید:
برای انتخاب و تعیین شیوه تبلیغات در میان انواع مختلف راههای تبلیغاتی و روشهایی که در مقاله مربوط گفته شد مبحث بازاریابی مطرح میشود. برنامه ریزی، زمان بندی و محل قرار گیری تبلیغات از دیگر وظایف بازاریابی است. تبلیغات پراهمیتترین و البته پرهزینه ترین بخش در بازاریابی است.
در آخر باید گفت که هر دو این روشها یعنی بازاریابی و تبلیغات، برای کسب و کار مهم است. برای موفقیت در یک بازار مدرن نیاز به توسعه استراتژی بازاریابی داریم که یک برنامه استراتژیک برای عرضه یک محصول یا خدمات به بازار است. تبلیغات در واقع بخشی از این طرح بازاریابی است.
بخشهای دیگر این طرح شامل تحقیق بازاریابی، برنامه ریزی رسانه، روابط عمومی، توسعه برند و محصول، توزیع، موقعیت یابی و تقسیم بندی، پشتیبانی مشتری، استراتژی فروش و قیمت گذاری است. همه این موارد نیازمند بودجهای مشخص است و تبلیغات عموما بیشترین میزان بودجه را به خود اختصاص میدهد. تبلیغات باید با سایر بخشهای استراتژی هماهنگی داشته باشد تا به فروش تبدیل شود. درک اینکه چگونه بازاریابی و تبلیغات با هم متفاوت هستند و همچنین نحوه کار آنها با یکدیگر، برای تعیین یک بودجه مشخص واقعا حیاتی است.