مطالب منتخب | عکاسی مبلمانآموزش ترلوبازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

  • صفحه اصلی
  • مشتریان ما
  • مجله آبامگ
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

ایو سن لوران

اشتراک گذاری این مقاله

ایو سن لوران

ایوسن لوران کیست؟

ایو ماتیو سن لوران یکی از بزرگ­­ ترین طراحان مد فرانسوی متولد ماه آگوست 1936 در شهر اوران کشور الجزایر به دنیا آمد. ایوسن لوران یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فشن دیزاینرهای قرن بیستم شناخته شده است. ایوسن لوران توانست با سبک خاص هنری خود تغییرات عمده‌­ای در سبک پوشش به خصوص برای  بانوان ایجاد کند. این تغییر پوشش به گونه­‌ای بود که توانست در عین بالا بردن اعتماد به نفس بانوان، شکوه پوشش زنانه را نیز حفظ کند.

اولین جرقه­ های استعداد طراحی ایوسن لوران در سنین کودکی رخ داد. از همان کودکی برای دو خواهر و مادر خود طراحی لباس می­کرد.

در سال 1953 در حالیکه تنها هفده سال سن داشت در مسابقه ­ی طراحان جوان شرکت کرد و با ارائه 3 اسکیس، برنده مسابقه شد. در همان زمان طرح­‌های او نظر میشل دو برونوف یکی از نویسندگان مجله مد ووگ را به خود جلب کرد  و به او پیشنهاد کرد تا به پاریس رفته در رشته طراحی فشن تحصیل کند. ایو سن لوران  در همان 17 سالگی اوران را به مقصد پاریس ترک کرد و در مدرسه اتاق اتحادیه مد لباس پاریس مشغول به تحصیل شد. در همان زمان دوباره در مسابقه wool شرکت کرد. میشل دو برونوف که حالا مدیر مجله ووگ شده بود و شیفته ایو سن لوران، او را  به کریستین دیور که یکی از معروف­ترین و تاثیرگذارترین طراحان مد آن زمان بود معرفی کرد.

با اینکه دیور استعداد او را در همان لحظه اول درک کرده بود اما در سال­‌های اول ورودش – به عنوان دستیار- در مزون دیور به کارهایی چون طراحی صحنه و طراحی اکسسوری می پرداخت. البته در همان زمان برای کلکسیون لباس های فاخر دیور طراحی می­کرد.

در سال 1957 بعد از مرگ ناگهانی کریستین دیور بر اثر سکته قلبی،  ایو سن لوران که تنها 21 سال داشت به عنوان طراح اصلی خانه دیور انتخاب شد. انتخاب به موقع طراح جوان و روی صحنه رفتن کلکسیون بهاره در سال 1958 موجب شد تا مزون دیور از ورشکستگی حتمی نجات یابد.

یکی از کلکسیون­‌هایی که توانست ایو سن لوران را به عنوان یک چهره بین اللملی مطرح کند، کلکسیون Trapèze  بود. این کلکسیون لباس زنانه در حقیقت پیراهن‌­های ساده ای بودند که از بالا تا روی زانو به آرامی به صورت کلوش گسترده می­شدند و با سرشانه­ های جمع و جور و آستین­‌های کوتاه، پارچه ­های ساده و یقه­ های گرد، توجه همگان را به خود جلب کردند.

 در سال 1960 پس از اعزام به جنگ و در طی آن افسردگی و بستری شدن ایو سن لوران در مرکز روانشناختی خانه دیور او را اخراج کرد. بعد از مرخص شدن از بیمارستان روانی به همراه شخصی با نفوذ به نام پیر بِرژه (که از سال ۱۹۵۸ رابطه خصوصی نیز با او داشت) تصمیم گرفت برند خود را تاسیس کند. سرمایه گذار مزون ایو سن لوران میلیونر آمریکایی ماک رابینسون بود.  برای طراحی لوگو سفارش آن را به آدولف ژان ماری موورون معروف به Cassandre دادند.

 اولین کلکسیون خانه سن لوران در 29 می 1962 رونمایی شد. به مدت 12 سال ایو سن لوران کمد لباس زن مدرن را طراحی کرد. در طی این دوران در سال 1962 با نگاه جدیدی به پالتوهای کوتاه و بارانی دوباره آنها را مد کرد. در سال 1966 برای اولین بار اسموکینگ را برای زنان طراحی کرد. در سال 1967 کت و شلوارهای ست و کت سربازی را ارائه داد و در سال 1968 اولین لباس­‌های ترانسپرنت و سرهمی ها را مد کرد. در حقیقت با الهام گرفتن از لباس‌­ها و آیتم‌­های مردانه و طراحی آنها در قالب زنانه به زنان آن دوران شجاعت، اعتماد به نفس و قدرت داد بدون اینکه از ظرافت و شیک ای زنان بکاهد.

با توجه به اینکه سن لوران علاقه داشت که برای تمام زنان از تمام طبقات لباس طراحی کرده و تنها مختص به خانم های طبقه بالا نباشد در سال 1966 برندی با عنوان Saint Laurent rive gauche  را با خط تولیدی انبوه تر راه اندازی کرد. این برند pret-a-porter که برای اولین بار توسط یکی از مشهورترین طراحان مد زمان خود برای تولید انبوه تری راه اندازی شد موفقیت چشمگیری داشت. برند ایو سن لوران بوتیک‌­های خود را در سرتاسر فرانسه باز کرد همچنین در نیویورک و لندن نیز شعبه زد.

 ایو سن لوران از اواخر دهه پنجاه تا زمانی که فوت کرد برای تئاتر، باله و سینما نیز طراحی لباس می­کرد. او یکی از اولین طراح بزرگ مد بود که از مانکن­های سیاه پوست در کت واک های خود استفاده می­کرد. اولین مانکن سیاه پوستی که در کت واک های ایو سن لوران  در سال 1962به روی صحنه رفت Fidelia  بود. پس از آن:

 Katoucha Niane, Amalia Vairelli, Pat Cleveland, Rebecca Ayoko – Iman.

در سال 1974 ایو سن لوران به همراه پیر برژه خانه سن لوران واقع در شماره 5 خیابان مارسو پاریس را راه اندازی کردند. در یک سری کلکسیون نسبت به نقاشان مطرح ادای احترام کرد از جمله کلکسیون موندریان در سال 1965، پاپ آدت 1966، همچنین ادای احترام مهم اش نسبت به آفریقا در سال 1967، در دهه 1970 کلکسیون های با ادای احترام نسبت به پیکاسو و سرگئی دیاگیلف و در دهه 1980 ادای احترام نسبت به  هانری ماتیس، ژان کوکتو، ژرژ براک، ون گوگ و گیوم اپولینر انجام داد. 

ون گوگ

 بطور کلی از اول دسامبر تا اول ژوئن هر سال ایو سن لوران به مراکش می رفت تا برای کلکسیون اوت کوتور خود طراحی کند. ایو سن لوران در سال 1966 در سفری به مراکش بسیار تحت تاثیر این کشور، رنگ ها و فرهنگش قرار گرفت. از دیگر کشورهایی که تاثیر عمیقی در مسیر هنری و طراحی او گذاشتند می توان به ژاپن، روسیه و اسپانیا اشاره کرد. در نهایت در سال 1980 همراه با پیر برژه باغ معروف ماژورل که توسط نقاش معروف ژاک ماژورل ساخته شده بود را در مراکش خریدند.

 در سال 1990 کلکسیون هایی برای ادای احترام به شخصیت های سینمایی چون مرلین مونرو، کاترین دونوو، مارسل پروست، بالرین زی زی ژان مر و نقاش اکسپرسیونیست برنارد بوفه طراحی و به روی صحنه رفت.

 

در سال 1998 ایوسن لوران به مناسبت جام جهانی فوتبال 300 مانکن را روی چمن­های استودیوم فرانسه در شهر پاریس روی صحنه برد. رویداد مهمی که خلاقیت و نبوغ ایوسن لوران را از طریق دوربین­های شبکه­های مختلف جهانی به همگان نشان داد.

ایو سن لوران
ایو سن لوران

در سال 1983 به کمک دیانا وریلند و موزه متروپولیتن نیویورک نمایشگاهی از آثار و لباس‌­های ایوسن لوران برپا شد. این نمایشگاه که در ادامه در شه­های پکن، مسکو، سیدنی، توکیو و در آخر در پاریس در موزه هنرهای مد نیز برپا شد اولین نمایشگاه از یک طراح مد بود.

در تاریخ 7 ژانویه 2002 در یک کنفرانس خبری اعلام بازنشستگی کرد، در تاریخ 22 ژانویه در مرکز پمپیدو یک کت واک افتخاری به مناسبت چهل سال خلاقیت ایو سن لوران با 300 مانکن برگزار شد. در این کت واک کلکسیون بهار تابستان 2002 این برند نیز به روی صحنه رفت.sd

دپارتمان تولید محتوای متنی

سردبیر: 

ساناز طایفه

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب جدید

دسته بندی ها

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی

چرا عکاسی صنعتی؟ همه ما در بین اطرافیان خود فردی را می­شناسیم که قصد دارد محصول یا کالایی را به فروش برساند و حتی بخواهد

اطلاعات بیشتر »
اصول بازاریابی

اصول بازاریابی

شما برای شروع هر کار نیازمند داشتن بازاری مناسب و پایه‌­ای قوی هستید. بازاریابی حکم بازار هدف شما را دارد. در بازاریابی برای اینکه کار

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله