5 روش برای استفاده از تایپوگرافی در طراحی لوگو
تایپوگرافی هنر چینش حروف در کنار هم، برای ایجاد تصویری گویا است. با استفاده از این هنر میتوانید لوگوهای خلاقانه و منحصربهفردی تهیه کنید که علاوه بر زیبایی بصری، محتوای کلامی هم دارند. به لوگوهایی که در آنها از تایپوگرافی برای نمایش نام تجاری یا برخی از حروف آن استفاده شده است، لوگوتایپ میگویند.
در طراحی لوگو باید اصولی مانند سادگی، اصالت، تطبیقپذیری، مقیاسپذیری، تناسب و حفظ ارزش در طی زمان را در نظر داشت. یک لوگوی ساده همیشه کارآمد است، در خاطر میماند و پیام را واضح منتقل میکند. یک لوگوی اصیل آنقدر منحصربهفرد و متمایز از سایر رقبا است که به یاد میماند. از لوگوی تطبیقپذیر میتوان در انواع مختلف محصولات یا تبلیغات استفاده کرد. لوگوی مقیاسپذیر هم روی یک محصول کوچک زیبا بهنظر میرسد هم روی یک بیلبورد تبلغاتی بزرگ جلوه دارد. تناسب بصری لوگو باید حفظ شود و نباید با گذر زمان قدیمی شود.
آژانس تبلیغاتی آبامدیا متخصص در ضمینه طراحی انواع لوگو در این مقاله درباره تفاوت لوگو و لوگوتایپ به شما میگوید
تصور غلط رایجی وجود دارد که لوگوهای تایپوگرافی صرفاً با تایپ کردن عنوان موردنظر با یک فونت زیبا به دست میآیند. که از اساس غلط است. طراحی لوگوی تایپوگرافی نیاز به توجه، وقت و خلاقیت قابل توجهی دارد.
هنگام طراحی یک لوگوی تایپوگرافی، باید فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس آن را با استفاده از تکنیکهای خطپردازی یا ترکینگ (Tracking)، کرنینگ (Kerning) و استفاده از فرمهای انتزاعی ویرایش کنید تا طرحی منحصربهفرد بیافرینید. باید از خلاقیت خود استفاده کنید. در هنگام انتخاب فونت، زمینة کاری کارفرما را مورد توجه قرار دهید و متناسب با آن تصمیم بگیرید. برای مثال، اگر شرکت مورد نظر در زمینة محصولات لوکس و کلاسیک فعالیت میکند، قطعاً استفاده از فونت فانتزی مناسب نخواهد بود.
میخواهیم نشانتان دهیم این فرآیند چگونه است و چگونه میتوان از آن برای طراحی لوگوهای تایپوگرافی برای مشتریان خود استفاده کنید.
مبانی تایپوگرافی
قبل از آنکه وارد بحث انتخاب فونت و طراحی سفارشی یک لوگو بپردازیم، میخواهیم توضیح مختصری دربارة اصول اولیة تایپوگرافی بدهیم.
انواع فونتها
فونتهای نگارشی چهار دستة اصلی دارند که عبارت هستند از:
1- سریف
در فونتهای سریف، یک سری خطوط انتهایی در حروف انگلیسی به کار گرفته میشوند؛ مانند تفاوت S با S. این فونتها بیشتر سنتی، کلاسیک و رسمی تلقی میشوند. این خطوط روی حروف، باعث خواناتر شدن فونتهای سریف میشوند و به همین دلیل است که در رمانها و روزنامهها بیشتر کاربرد دارند.
2- سنز-سریف
در لغت به معنای بدون سریف است که احتمالاً میتوانید حدس بزنید در آن خبری از خطوط انتهای حروف نیست. این فونتها امروزیتر هستند. معمولاً در وبسایتها و سایر پلتفرمهای دیجیتال کاربرد دارد زیرا باور بر آن است که کمتر حواس مخاطب را پرت میکنند.
3- خوشنویسی
فونتهایی شبیه به خوشنویسی یا خط شکسته هستند. میتوان از آنها هم در نمونه کارهای سنتی استفاده کرد هم در کارهای مدرن.
4- نمایشی
فونتهای نمایشی که به عنوان فونتهای تزئینی یا نوآورانه نیز شناخته میشوند، برای زیبایی بیشتر طراحی شدهاند. معمولاً فونتهای عجیب و غریبتری هستند و بهتر است در حجم زیاد استفاده نشوند. این فونتها نیز مانند فونتهای خوشنویسی هم در کارهای سنتی کاربرد دارند و هم مدرن.
اصلاحات اصلی تایپوگرافی
پس از انتخاب فونت، نوبت به اصلاح گرافیکی نوشتار میرسد که آن را تبدیل به طرحی منحصربهفرد میکند. اصلاحاتی که در طراحیهای تایپوگرافی کاربرد دارند، عبارتند از:
1- ترکینگ یا خطپردازی
خطپردازی کاهش یا افزایش فاصلة بین حروف است، بهطوری که پیوستگی نوشته حفظ شود. زمانی است که به طراحتان میگویید میخواهید همة حروفتان فاصلة یکسانی با هم داشته باشند. تا به حال فونت خوشنویسی دیدهاید که بین حروفش فاصله افتاده باشد (شکل سمت چپ)؟ این مشکل ناشی از خطپردازی نادرست است.
2- کرنینگ
معمولاً با خطپردازی اشتباه گرفته میشود زیرا مفاهیم مشابهی هستند. کرنینگ به تنظیم فاصلة بین حروف جدا از هم مربوط میشود. اساساً، زمانی است که فاصلة بین حروف نیاز به تنظیم دارد که خواناتر شوند. ممکن است اگر کرنینگ مجموعه حروف به درستی انجام نشود، شکلشان عجیب به نظر برسد. مانند شکل پایین که کاهش فاصلة بین دو حرف در شکل سمت راست، نمای آن را خواناتر کرده است.
کرنینگ نامرتب یکی از نقصهای فاحش تایپوگرافی است. شاید کرنینگ نامناسب در متن خیلی قابل توجه نباشد اما در طراحی لوگو میتواند کل طرحتان را خراب کند. نرمافزارهایی مانند Adobe Illustrator میتوانند ایرادات را بهطور خودکار برطرف کنند.
5 روش برای طراحی لوگو با استفاده از تایپوگرافی
حال که اصول اولیة تایپ.گرافی را آموختهاید، وقت آن رسیده که یک لوگوی سفارشی طراحی کنید. میخواهیم چند روش بهتان بیاموزیم که یک تایپوگرافی اولیه را تبدیل به یک لوگو (نشان تجاری) کنید
1- از فضای منفی استفاده کنید
یکی از خلاقانهترین راههایی که میتوانید لوگوی تایپوگرافی خود را بهروز کنید، استفاده از فضای منفی است. فضای منفی به فضای اطراف یا بین سوژه گفته میشود. به لوگوی زیر دقت کنید که از فضای منفی برای نگارش حرف S استفاده کرده است.
2- ترکیب حروف
یک روش دیگر ترکیب حروف جداگانه است. با ترکیب فرم حروف مختلف میتوان یک تجربة منحصربهفرد ایجاد کرد. مانند لوگوی شنل یا ایو سن لوران که در ادامه آمده است.
3- تغییر شکل حروف
یکی از راههای خلاقانه برای طراحی لوگوهای تایپوگرافی، تغییر شکل، اندازه یا جهت حروف است که میتواند ظاهری واقعا منحصربهقرد و به یاد ماندنی ایجاد کرد. برای مثال به لوگوی شرکت دل و استیپلز دقت کنید.
4- تنوع رنگ
برای منحصربهفرد کردن یک لوگوی تایپوگرافی، لزوماً قرار نیست تنها بر ویژگیهای تایپوگرافی آن متمرکز شوید. میتوانید با بازی رنگها لوگویی برجسته و منحصر به فرد ایجاد کنید. برای مثال به این لوگوهای بسکینرابینز و ایبی توجه کنید.
5- تبدیل شکل حروف به یک تصویر نمادین
یکی از سرگرمکنندهترین راههای طراحی لوگوهای منحصربهفرد، تبدیل شکل حروف به تصویر، نماد یا یک عنصر گرافیکی است. شناختهشدهترین لوگو در این زمینه لوگوی الجی است.
همانطور که دیدید طراحی لوگوی تایپوگرافی خیلی فراتر از انتخاب فونت است و نیاز به توجه، وقت و خلاقیت قابل توجهی دارد. امیدواریم در این مسیر موفق باشید!
برای اطلاعات بیشتر درباره لوگو و لوگوتایپ صفحه اینستاگرام مارا دنبال کنید.