• صفحه اصلی
  • مشتریان ما
  • مجله آبامگ
  • درباره ما
جستجو کردن
Close this search box.

اینفوگرافی

اشتراک گذاری این مقاله

اینفوگرافی

احتمالا شما تا به حال، نام اصطلاح اینفوگرافیک را شنیده اید.

همه ما می­دانیم که در دنیای تبلیغات پر شور و شلوغ امروزی، مخاطب به محتواهای تصویری نسبت به محتواهای متنی بیشتر توجه نشان می دهد. منشا این قضیه به مغز انسان باز می­گردد؛ جایی که می­توان گفت در اکثر موارد، اطلاعات انتقال یافته از طریق تصویر، نسبت به اطلاعات حاصل از خواندن یک متن ساده تر تحلیل می­شوند و در ذهن ماندگار ترند. اینفوگرافی نیز از این عملکرد جالب مغز انسان استفاده کرده و سعی می­کند با استفاده از تصاویر مفاهیمی را به مخاطب خود انتقال دهد.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که اینفوگرافی دقیقا چیست و چه کاربرد و اهمیتی دارد؛ این مطلب برای شما تهیه شده. بعد از مطالعه این مطلب، به اطلاعات مختصر، مفید و پایه ای در رابطه با اینفوگرافی دست یافته اید.

اینفوگرافی

اگر کلمه اینفوگرافیک را از لحاظ لغوی بررسی کنیم؛ متوجه خواهیم شد که این کلمه از دو بخش information  به معنی اطلاعات و graphics به معنای گرافیک و محتوای بصری تشکیل شده است.

به صورت تحت الفظی می­توان گفت که کلمه اینفوگرافیک به معنی انتقال اطلاعات و داده های مورد نظر توسط تصویر، نمودار، چارت و یا هر نوع دیگر از محتوای بصری است.

اطلاعات بصری که برای مخاطب جذاب و گیرا باشند و در عین حال مفاهیم را به زبانی همه گیر و تاثیرگزار به مخاطب انتقال دهند مفهوم اینفوگرافیک را خواهند ساخت. انتقال مفهوم و بیان مطالب هدف به صورتی که در ذهن مخاطب اثر بگذارد؛ مهم ترین نکته ای است که در طراحی اینفوگرافیک باید رعایت شوند. بسیاری از طراحی های اینفوگرافیک از طراحی بصری بسیار زیادی برخوردارند اما در انتقال مفهوم به مخاطب دچار مشکل هستند. حفظ تعادل میان این دو فاکتور می تواند باعث شود تاثیر طرح اینفوگرافیک شما در ذهن مخاطب چندین و چند برابر شود.

کاربرد و مزایای اینفوگرافی

 

1-اولین و شاید مهم ترین مزیتی که می توان برای اینفوگرافی در نظر گرفت؛ این مسئله است که اینفوگرافی، اطلاعات را در یک نگاه به ذهن مخاطب تزریق می کند. بر خلاف متن های طولانی که مخاطب مجبور است وقت زیادی را روی مطالعه و پردازش آن ها بگذارد؛ فهمیدن پیام گنجانده شده در یک طرح اینفوگرافیک به اندازه یک نگاه آسان و ساده است.

2-یکی از مهم ترین مزایای اینفوگرافی، این است که با استفاده از آن می توان مطالب پیچیده و سخت را ساده سازی کرد. به طوری که مخاب عام بتواند به درک و تحلیل کلی از مطلب برسد. همانطور که پیش از این نیز به این مسئله اشاره شد؛ مغز انسان در تحلیل اطلاعات بصری و تصویری از تحلیل اطلاعات متنی توانا تر است.

3-با استفاده از اینفوگرافی می­توان نتایج یک پژوهش یا نظر سنجی را به شیوه اثرگزارتری به نمایش گذاشت. بنابراین اگر در یک جلسه رسمی یا کنفرانس مهم، قصد ارائه داشته باشید؛ اینفوگرافی یکی از عناصری است که شما را در داشتن یک ارائه خوب و موثر یاری خواهد داد.

4-احتمال آنکه با حجم زیادی از داده مواجه باشید که باید در یک قالب ساده و کوتاه بگنجند در هر امری بسیار زیاد است. اینفوگرافی در این زمینه نیز به کمک شما خواهد شتافت. با استفاده از اینفوگرافی می­توانید حجم زیادی از اطلاعات را در یک قالب ساده، کوتاه و در عین حال جذاب بگنجانید.

5-تهیه یک طرح اینفوگرافیک جذاب و موثر احتیاج به هزینه، تجربه، وقت و دانش کافی دارد. زمانی که برند و یا محصولات خود را با استفاده از اینفوگرافی به مخاطب ارائه می­دهید در واقع به برند خود اعتبار می­بخشید و این پیغام را به مخاطب می­دهید که برای محصولات، برند و مخاطب خود ارزش بالایی قائل هستید.

کاربرد و مزایای اینفوگرافی

انواع مختلف اینفوگرافی

در حوزه برندینگ، گستره اینفوگرافی بسیار وسیع است. مسلم است که نمی­توان اینفوگرافی را در دسته های مشخص و محدودی جای داد. اما اگر طرح های مختلف اینفوگرافی را مشاهده کنید؛ متوجه خواهید شد که چند سبک ثابت و پرکاربرد برای انتقال اطلاعات به وسیله اینفوگرافی وجود دارد که در این قسمت به آن ها خواهیم پرداخت.

1-جدول زمانی:

همه شما به احتمال زیاد با جداول زمانی برخورد داشته اید. جدول زمانی نوعی کارآمد از اینفوگرافی است که در آن، برجسته سازی یا برنامه ریزی برای یک رویداد صورت می­گیرد.

2-اطلاعاتی:

همانطور که از نام این نوع اینفوگرافی پیداست در آن اطلاعات پیچیده و فنی، در قالب اینفوگرافیک به مخاطبان ناآشنا ارائه می­شود.

3-فرآیند:

در اینفوگرافی فرآیند، مراحل یک فرآیند در قالب اینفوگرافی مورد تحلیل قرار می­گیرد.

4-فهرست:

در اینفوگرافی فهرست، اطلاعات مورد نظر خود را در قالب فهرست به مخاطب ارائه می­دهید.

5-رزومه:

به احتمال زیاد تا به حال نمونه هایی از رزومه های تصویری را دیده اید. رزومه های تصویری نوعی از اینفوگرافی هستند که به نام اینفوگرافی رزومه معروف است.

6-جغرافیایی:

نقشه های جغرافیایی نوعی از اینفوگرافی جغرافیایی هستند.

7-نموداری:

نمودار ها انواع مختلفی دارند. از نمودار های دایره ای گرفته تا ستونی و خطی. همه این انواع نمودار ها می­توانند زیر مجموعه اینفوگرافی نموداری باشند.

8-مقایسه ای:

اینفوگرافی مقایسه ای نوعی جذاب و رطرفدار از اینفوگرافی است که در ان دو یا چند عنصر از مناظر مختلف با یکدیگر مقایسه می­شوند.

9-فلوچارت:

فلوچارت نوعی از اینفوگرافی است که گستره بسیار وسیعی دارد. از چارت ها برای پیامد های احتمالی یک امر، توضیح مراحل یک فرآیند و… استفاده می­شود.

10-تعاملی:

این نوع از اینفوگرافی معمولا برای کشف اطلاعات جدید توسط مخاطبان استفاده می شود.

دپارتمان تولید محتوای متنی

سردبیر: 

ساناز طایفه

راه های ارتباطی با آژانس تبلیغاتی آبامدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اموزش لینکدین

اموزش لینکدین

لینکدین چیست لینکدین برای مدت زمانی طولانی بهترین پلتفرم حرفه‌ای در زمینه کار بوده است. در اولین یک چهارم سال 2017 لینکدین بیش از 500

اطلاعات بیشتر »
وظایف آژانس تبلیغاتی

وظایف آژانس تبلیغاتی

آژانس های تبلیغاتی وظایف گوناگون و زیادی دارند. از جمله وظایف مهمی  آژانس های تبلیغاتی که  انجام می­دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱-برنامه

اطلاعات بیشتر »

مطالب مرتبط با این مقاله