بسیاری از ما، علاقه ای به خواندن متن های طولانی نداریم اما جملات کوتاه نظر ما را جلب می کنند و معمولا تاثیرگذاری بیشتری هم دارند. کپی رایت نویسی، یک مدل از نویسندگی است که به هدف تبلیغات اجرا می شود. به این شیوه از نویسندگی، کپی رایتینگ هم گفته می شود و تجربه و مهارت نویسنده است که تعیین می کند جمله نوشته شده تا چه اندازه تاثیر گذار باشد. در ادامه این مطلب، راجع به کپی رایت نویسی بیشتر صحبت می کنیم. لطفا همراه ما باشید.
کپی رایت نویسی چیست؟
ممکن است یک نویسنده، قلم خوبی داشته باشد و جزو بهترین کارشناس های تولید محتوا باشد اما در کپی رایت نویسی، استعدادی نداشته باشد. در این شیوه نویسندگی، متن های کوتاه و خلاقانه نوشته می شوند که این متن ها در تبلیغات استفاده می شوند.
کپی رایتر، با شناخت کسب و کار، جمله ای به یادماندنی می نویسد که تا مدت ها در ذهن مخاطبان باقی می ماند. کپی رایت نویسی به کسب و کارها کمک می کند که کالاها و خدمات خود را به شیوه ای متفاوت از رقبا، به مشتریان معرفی کنند. هدف از این نوع محتوا بر خلاف مقاله نویسی، درگیر کردن کاربران با متن است و تاثیر زیادی در فروش دارد.
کپی رایتر کیست
کپی رایتر به عنوان یک فروشنده نویسنده شناخته می شود. او باید با توانایی و مهارتی که دارد، توجه بیننده را به محصول یا خدمات شرکت جلب کند و مانع بی توجهی آنها شود. کپی رایتر، با توانایی هایی که دارد به پیشبرد اهداف تجاری کمک می کند.
تفاوت کپی رایت نویسی و تولید محتوا
باید بدانید که کپی رایت نویسی و تولید محتوا، دو شغل مجزا هستند. کاری که کارشناس تولید محتوا انجام می دهد، ارائه محتواهای طولانیست و هدف از این محتواها نیز، ارائه اطلاعات کامل راجع به موضوعی است که کاربر به دنبال آن می باشد.
اما کپی رایتر، متن های کوتاه تر می نویسد و هدف از این متن ها نیز معرفی کالا، خدمات و فروش است.
وظایف اصلی کپی رایتر
کپی رایتر، یکسری وظایف دارد از جمله آنکه :
- ایده پردازی
- نوشتن شعارهای تبلیغاتی چشم گیر
- نوشتن محتواهای تبلیغاتی برای فروش
- معرفی شرکت و اهداف آن در وبسایت و صفحات مجازی
- تهیه تگ لاین برای شرکت ها و برندها
- ارسال ایمیل های تبلیغاتی برای کاربران
- نوشتن تبلیغات کلیکی و بنرهای تبلیغاتی
- نوشتن متن دکمه کال تو اکشن
- متن نویسی محتوای پیامک های تبلیغاتی
- و …
اصول مهم کپی رایت نویسی
نوشتار متن کپی رایت پیچیده تر از یک متن است و فرد نویسنده با نوشتن آن، در واقع باید کاربران را با چالش مواجه کند. بنابراین باید متن به قدری تاثیرگذار باشد که منجر به فروش شود.
برخی از اصول مهم کپی رایت نویسی، در ادامه شرح داده می شوند :
- تیتر جذاب بدون کپی برداری
در کپی رایت نویسی نباید از دیگران کپی برداری کرد و کپی رایتر باید سعی کند که عناوین جذاب را تهیه نماید تا کاربر را ترغیب به کلیک کند. استفاده از کلماتی مثل فوری، اضطراری، رایگان، تخفیف، لیست و … می تواند در جذاب تر شدن نتیجه کپی رایت نویسی موثر باشد.
- تنها هدف تبلیغات
هدف از کپی رایت نویسی، تبلیغات و فروش است پس نیازی نیست که اطلاعات اضافه ارائه شود. همچنین باید هر چیزی که باعث می شود مشتری از خرید صرف نظر کند را کنار گذاشت.
- پر رنگ کردن مزایای محصول
یکی از اصول مهم کپی رایت نویسی، پر رنگ کردن مزایای محصول است و باید خیلی مختصر، مفید و در کمتر از یک جمله، مزایای محصول شرح داده شوند.
- شناخت مشتری
برای کپی رایت نویسی باید به شناخت کاملی از مشتریان خود برسید و سلیقه و علایق آنها را بدانید.
مهارت نوشتن برای کپی رایت نویسی
یک کپی رایتر باید تسلط بالایی در مهارت نوشتن داشته باشد و با استفاده از قدرت کلمات، محصول یا خدمات را مورد توجه کاربران قرار دهد. شخصی که به عنوان کپی رایتر فعالیت می کند اما زبان فارسی را به خوبی نمی شناسند، نمی تواند متن های تاثیر گذار بنویسد پس اگر می خواهید وارد این کار شوید، باید با دستور زبان فارسی آشنا باشید.
جملاتی که کپی رایتر استفاده می کند، باید کوتاه، آشنا، صحیح، چشمگیر و به جا باشند و خواننده از خواندن این جملات خسته نشود.
اهمیت کپی رایت نویسی برای کسب و کارهای اینترنتی
کاربرد اصلی کپی رایت نویسی، افزایش فروش است و امروزه شرکت های زیادی هم برای بازاریابی و تبلیغات، از این روش استفاده می کنند. معرفی محصول به کاربر یا مشتری با کمک کپی رایت نویسی، ممکن می شود زیرا محصول به زبان ساده معرفی می شود و مشتری علاقه مند می شود که اقدام به خرید کند.
پس اگر شما هم تصمیم دارید محصولات و خدمات شرکت یا فروشگاهتان را به روش موثرتری در معرض دید مشتریان قرار دهید و آنها را خرید تشویق کنید، از اهمیت کپی رایت نویسی غافل نشوید.