چه ارتباطی میان بازاریابی محتوایی و بازاریابی درونگرا وجود دارد؟
تولید محتوا برای رشد یک برند نیازمند چارچوب استراتژیک است و در این چارچوب اهمیت اصلاحاتی مانند «بازاریابی محتوایی» و «بازاریابی درونگرا» که هر دو بخشی از بازاریابی محتوا محور هستند آشکار میشود.
آیا این دو اصلاح به ظاهر مشابه، معنای یکسانی دارند؟ و اگر این طور نیست این دو اصطلاح چه تفاوتهایی با هم دارند؟ در این مقاله قصد داریم در رابطه با ارتباط میان بازاریابی محتوایی و بازاریابی درونگرا بحث کنیم.
از نظر ۶۰درصد پاسخ دهندگان، بازاریابی محتوایی زیر مجموعه بازاریابی درونگرا است، به بیان دیگر هیچ بازاریابی درونگرایی بدون محتوا وجود ندارد و هر دو به یکدیگر نیازمند هستند. به این ترتیب استراتژی بازاریابی درونگرا و محتوایی هر دو به این صورت است که اول اجازه بگیرید و بعد محتوای باکیفیت برای کمک به مخاطب پیشنهاد بدید.
لازم به ذکر است که برخی ابزارهای بازاریابی درونگرا مانند تکنیکهای سئو، آزمایش رایگان، ابزارهای تعاملی، شخصیتهای خریداران، میتوانند بدون اقدامات مستقیم بازاریابی محتوایی وجود داشته باشد و به حیات خود ادامه دهند.
آژانس تبلیغاتی آبامدیا متخصص در امور بازاریابی و تولید محتوا در این مقاله در مورد ارتباط میان بازاریابی محتوایی و بازاریابی درونگرا خواهد گفت
بازاریابی محتوایی در مقابل محتوای برند
محتوای برند یا محتوای مارک متمرکز بر یک مارک تجاری، محصولات آن، کارمندانش، ارزشهای آن و یا حتی چشمانداز آن است. هدف نهایی محتوای برند ایجاد ارتباط با مخاطبانش میباشد.
محتوای برند به موارد زیر کمک میکند:
۱. تبلیغ مستقیم برند
۲. تایید کردن موقعیتها و ارزش محصولات
۳. معرفی فضا و تاریخچه برند
نمونهای از محتوای برند موفق، سرمایهگذاری مشترک میان Teslaو Spacex است. تسلا به مناسبت رونمایی از Falcon Heavy (جدیدترین اسباب بازیSpacex) یکی از اتومبیلهای خود را به مدار فرستاد. این رویداد با میلیوننفر به صورت زنده دنبال شد و کانون توجه بسیار خوبی برای هر دو شرکت و همچنین بنیانگذار آن Elan Musk شد.
در استراتژی محتوای برند، نام برند مستقیما به آن مرتبط و فایل مشاهده است. بازاریابی محتوایی، بدون آنکه به صورت مستقیم از شرکت صحبت کند، به دنبال ارتقای تخصص برند است. همچنین محتوای تولید شده در نوع مارکتینگ، در درجه اول به سوالات مشتریها و مشکلات آنها متمرکز است.
بازاریابی محتوایی و درونگرا مشابه هستند زیرا هر دو دیدگاهی جامع از بازاریابی را در بردارند که در نهایت بر رضایت بازدید کننده و نیازهای مشتری متمرکز هستند. هر دو بدون وقفه هستند و هر دو بر روی برقراری رابطه بین برند و مشتری تمرکز دارند تا بتوانند فروش خود را انجام دهند.
بنابراین تفاوت بازاریابی محتوایی و درونگرا چیست؟
بازاریابی درونگرا به روشهایی گفته میشود که بازدید کننده را به مشتری تبدیل میکند.
بازاریابی محتوایی فقط بخشی از بازاریابی درونگرا است زیرا بر روشهای تولید و توزیع محتوا متمرکز است.
بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، هر دو نوع بازاریابی، یعنی بازاریابی محتوایی و بازاریابی درونگرا، یکی از روشهای متداول بازاریابی بدون وقفه هستند ولی کاملا یکسان نیستند. هدف نهایی هر دو نوع بازاریابی یکسان است ولی روشهای اجرای آنها متفاوت است.