• صفحه اصلی
  • مشتریان ما
  • مجله آبامگ
  • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • مشتریان ما
  • درباره ما

ایو سن لوران

اشتراک گذاری این مقاله

ایو سن لوران

ایوسن لوران کیست؟

ایو ماتیو سن لوران یکی از بزرگ­­ ترین طراحان مد فرانسوی متولد ماه آگوست ۱۹۳۶ در شهر اوران کشور الجزایر به دنیا آمد. ایوسن لوران یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فشن دیزاینرهای قرن بیستم شناخته شده است. ایوسن لوران توانست با سبک خاص هنری خود تغییرات عمده‌­ای در سبک پوشش به خصوص برای  بانوان ایجاد کند. این تغییر پوشش به گونه­‌ای بود که توانست در عین بالا بردن اعتماد به نفس بانوان، شکوه پوشش زنانه را نیز حفظ کند.

اولین جرقه­ های استعداد طراحی ایوسن لوران در سنین کودکی رخ داد. از همان کودکی برای دو خواهر و مادر خود طراحی لباس می­کرد.

در سال ۱۹۵۳ در حالیکه تنها هفده سال سن داشت در مسابقه ­ی طراحان جوان شرکت کرد و با ارائه ۳ اسکیس، برنده مسابقه شد. در همان زمان طرح­‌های او نظر میشل دو برونوف یکی از نویسندگان مجله مد ووگ را به خود جلب کرد  و به او پیشنهاد کرد تا به پاریس رفته در رشته طراحی فشن تحصیل کند. ایو سن لوران  در همان ۱۷ سالگی اوران را به مقصد پاریس ترک کرد و در مدرسه اتاق اتحادیه مد لباس پاریس مشغول به تحصیل شد. در همان زمان دوباره در مسابقه wool شرکت کرد. میشل دو برونوف که حالا مدیر مجله ووگ شده بود و شیفته ایو سن لوران، او را  به کریستین دیور که یکی از معروف­ترین و تاثیرگذارترین طراحان مد آن زمان بود معرفی کرد.

با اینکه دیور استعداد او را در همان لحظه اول درک کرده بود اما در سال­‌های اول ورودش – به عنوان دستیار- در مزون دیور به کارهایی چون طراحی صحنه و طراحی اکسسوری می پرداخت. البته در همان زمان برای کلکسیون لباس های فاخر دیور طراحی می­کرد.

در سال ۱۹۵۷ بعد از مرگ ناگهانی کریستین دیور بر اثر سکته قلبی،  ایو سن لوران که تنها ۲۱ سال داشت به عنوان طراح اصلی خانه دیور انتخاب شد. انتخاب به موقع طراح جوان و روی صحنه رفتن کلکسیون بهاره در سال ۱۹۵۸ موجب شد تا مزون دیور از ورشکستگی حتمی نجات یابد.

یکی از کلکسیون­‌هایی که توانست ایو سن لوران را به عنوان یک چهره بین اللملی مطرح کند، کلکسیون Trapèze  بود. این کلکسیون لباس زنانه در حقیقت پیراهن‌­های ساده ای بودند که از بالا تا روی زانو به آرامی به صورت کلوش گسترده می­شدند و با سرشانه­ های جمع و جور و آستین­‌های کوتاه، پارچه ­های ساده و یقه­ های گرد، توجه همگان را به خود جلب کردند.

 در سال ۱۹۶۰ پس از اعزام به جنگ و در طی آن افسردگی و بستری شدن ایو سن لوران در مرکز روانشناختی خانه دیور او را اخراج کرد. بعد از مرخص شدن از بیمارستان روانی به همراه شخصی با نفوذ به نام پیر بِرژه (که از سال ۱۹۵۸ رابطه خصوصی نیز با او داشت) تصمیم گرفت برند خود را تاسیس کند. سرمایه گذار مزون ایو سن لوران میلیونر آمریکایی ماک رابینسون بود.  برای طراحی لوگو سفارش آن را به آدولف ژان ماری موورون معروف به Cassandre دادند.

 اولین کلکسیون خانه سن لوران در ۲۹ می ۱۹۶۲ رونمایی شد. به مدت ۱۲ سال ایو سن لوران کمد لباس زن مدرن را طراحی کرد. در طی این دوران در سال ۱۹۶۲ با نگاه جدیدی به پالتوهای کوتاه و بارانی دوباره آنها را مد کرد. در سال ۱۹۶۶ برای اولین بار اسموکینگ را برای زنان طراحی کرد. در سال ۱۹۶۷ کت و شلوارهای ست و کت سربازی را ارائه داد و در سال ۱۹۶۸ اولین لباس­‌های ترانسپرنت و سرهمی ها را مد کرد. در حقیقت با الهام گرفتن از لباس‌­ها و آیتم‌­های مردانه و طراحی آنها در قالب زنانه به زنان آن دوران شجاعت، اعتماد به نفس و قدرت داد بدون اینکه از ظرافت و شیک ای زنان بکاهد.

با توجه به اینکه سن لوران علاقه داشت که برای تمام زنان از تمام طبقات لباس طراحی کرده و تنها مختص به خانم های طبقه بالا نباشد در سال ۱۹۶۶ برندی با عنوان Saint Laurent rive gauche  را با خط تولیدی انبوه تر راه اندازی کرد. این برند pret-a-porter که برای اولین بار توسط یکی از مشهورترین طراحان مد زمان خود برای تولید انبوه تری راه اندازی شد موفقیت چشمگیری داشت. برند ایو سن لوران بوتیک‌­های خود را در سرتاسر فرانسه باز کرد همچنین در نیویورک و لندن نیز شعبه زد.

 ایو سن لوران از اواخر دهه پنجاه تا زمانی که فوت کرد برای تئاتر، باله و سینما نیز طراحی لباس می­کرد. او یکی از اولین طراح بزرگ مد بود که از مانکن­های سیاه پوست در کت واک های خود استفاده می­کرد. اولین مانکن سیاه پوستی که در کت واک های ایو سن لوران  در سال 1962به روی صحنه رفت Fidelia  بود. پس از آن:

 Katoucha Niane, Amalia Vairelli, Pat Cleveland, Rebecca Ayoko – Iman.

در سال ۱۹۷۴ ایو سن لوران به همراه پیر برژه خانه سن لوران واقع در شماره ۵ خیابان مارسو پاریس را راه اندازی کردند. در یک سری کلکسیون نسبت به نقاشان مطرح ادای احترام کرد از جمله کلکسیون موندریان در سال ۱۹۶۵، پاپ آدت ۱۹۶۶، همچنین ادای احترام مهم اش نسبت به آفریقا در سال ۱۹۶۷، در دهه ۱۹۷۰ کلکسیون های با ادای احترام نسبت به پیکاسو و سرگئی دیاگیلف و در دهه ۱۹۸۰ ادای احترام نسبت به  هانری ماتیس، ژان کوکتو، ژرژ براک، ون گوگ و گیوم اپولینر انجام داد. 

ون گوگ

 بطور کلی از اول دسامبر تا اول ژوئن هر سال ایو سن لوران به مراکش می رفت تا برای کلکسیون اوت کوتور خود طراحی کند. ایو سن لوران در سال ۱۹۶۶ در سفری به مراکش بسیار تحت تاثیر این کشور، رنگ ها و فرهنگش قرار گرفت. از دیگر کشورهایی که تاثیر عمیقی در مسیر هنری و طراحی او گذاشتند می توان به ژاپن، روسیه و اسپانیا اشاره کرد. در نهایت در سال ۱۹۸۰ همراه با پیر برژه باغ معروف ماژورل که توسط نقاش معروف ژاک ماژورل ساخته شده بود را در مراکش خریدند.

 در سال ۱۹۹۰ کلکسیون هایی برای ادای احترام به شخصیت های سینمایی چون مرلین مونرو، کاترین دونوو، مارسل پروست، بالرین زی زی ژان مر و نقاش اکسپرسیونیست برنارد بوفه طراحی و به روی صحنه رفت.

 

در سال ۱۹۹۸ ایوسن لوران به مناسبت جام جهانی فوتبال ۳۰۰ مانکن را روی چمن­های استودیوم فرانسه در شهر پاریس روی صحنه برد. رویداد مهمی که خلاقیت و نبوغ ایوسن لوران را از طریق دوربین­های شبکه­های مختلف جهانی به همگان نشان داد.

ایو سن لوران
ایو سن لوران

در سال ۱۹۸۳ به کمک دیانا وریلند و موزه متروپولیتن نیویورک نمایشگاهی از آثار و لباس‌­های ایوسن لوران برپا شد. این نمایشگاه که در ادامه در شه­های پکن، مسکو، سیدنی، توکیو و در آخر در پاریس در موزه هنرهای مد نیز برپا شد اولین نمایشگاه از یک طراح مد بود.

در تاریخ 7 ژانویه 2002 در یک کنفرانس خبری اعلام بازنشستگی کرد، در تاریخ 22 ژانویه در مرکز پمپیدو یک کت واک افتخاری به مناسبت چهل سال خلاقیت ایو سن لوران با 300 مانکن برگزار شد. در این کت واک کلکسیون بهار تابستان 2002 این برند نیز به روی صحنه رفت.sd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هویت بصری

هویت بصری

هویت بصری چیست؟ در دنیای امروزی رقابت بسیار شدید باعث می شود که اثر یک بازخورد بد به­خصوص در زمانی که میلیون­ها محتوای آنلاین برای

ادامه مطلب
تاثير تبلیغات

تاثیر تبلیغات

در جامعه امروزی انسان ها دارای نیازهای مختلفی هستند که برای تامین آن ها هرروزه روش های مختلفی ایجاد می شود. رفتار انسان های جامعه

ادامه مطلب

مطالب مرتبط با این مقاله

ارتباط با ما

ما به شما کمک خواهیم کرد تا به اهداف خود برسید و تجارت خود را توسعه دهید.

راه های ارتباطی

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی دیجیتال آرزوهای بزرگ امروز می‌باشد.