زمانی که شما می خواهید کسب و کاری را شروع کنید، بعد از پروسه تولید، اصلی ترین کار بازاریابی است. بازاریابی یکی از رکن های اصلی در یک تجارت است که باعث ایجاد ارتباط شما با مشتریان می شود. در طول تاریخ بازاریابی تحولات و پیشرفت هایی داشته است که این تحولات باعث ایجاد ارتباطی بهتر و قوی تر با مشتریان می شود. در این مقاله آبا مدیا سعی دارد که شما را با مفهوم کلی و هدف بازاریابی آشنا کند.
آژانس تبلیغاتی آبامدیا متخصص در امور بازاریابی است و در این امر شمارا همراهی خواهد کرد.
بازاریابی چیست؟
از زمانی که فروش ایجاد شده بازاریابی نیز به وجود داشته است. درواقع کلمه بازار یابی یا marketing را اگر بخواهیم به صورت لغوی ترجمه کنیم به معنای فراهم کردن کالا یا خدمات که برای نیاز مشتریان است. انواع بازاریابی می تواند به سه صورت رخ دهد:
- B2B : در این حالت شما محصول یا خدمات خود را به کسب و کار ها عرضه می کنید.
- B2C: این حالت همان فروش مستقیم به مصرف کننده است.
- B2G:در ابن حالت مشتری و مخاطب شما ارگان های دولتی هستند.
اگر بخواهیم به تعریف مفهومی بازاریابی بپردازیم، از سال 1935 تا حالا پنج تعریف مختلف و سه نسل بازاریابی، درباره مفهوم بازاریابی ایجاد شده است. این نسل ها عبارت اند از:
- نسل اول: تولید، بازاریابی
- نسل دوم: تحقیق، تولید، بازاریابی
- نسل سوم: تحقیق، تولید، بارایابی، ارتباط دائمی با مشتری، نفوذ به قلب ها
در این نسل ها کامل ترین نسل، نسل سوم و کامل ترین این تعریف ها تعریف کاتلر است.
اولین تعریف در سال 1935 توسط انجمن اساتید بازاریابی آمریکا بیان شد:
“بازاریابی مرحله ای از فعالیت های یک کسب و کار است که کالاها و خدمات ارائه شده را از تولید کننده به مصرف کننده می رساند.”
در این تعریف همان مفهوم فروش ایجاد شده است که حالت B2B و متعلق به نسل اول بازاریابی است. این تعریف دارای ایرادات کوچکی بود که بعد از پنجاه سال توسط انجمن بازاریابی آمریکا کامل شد.
سال 1985 انجمن بازاریابی آمریکا:
“بازاریابی یکی از وظایف سازمانی و مجموعه ای از فرایند های مرتبط با مفهوم ارزش کالا، اطلاع رسانی درباره این ارزش و تحویل آن به مشتریان است. این ارتباط باید به گونه ای مدیریت شود که منافع سازمان و ذی نفعان نیز شامل شود.”
از این سال وارد نسل دوم بازاریابی می شویم که به غیر از فروش، آگاه سازی مشتریان نیز در پروسه بازاریابی وارد می شود. در سال 2004 انجمن بازاریابی تعریفی اراِیه داد که کلی تر و جامع تر از تعریف اولیه بود
سال 2004 انجمن بازاریابی آمریکا:
“بازاریابی فرایند برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مربوط به شکل گیری، قیمت گزاری، ترویج و توزیع ایده ها، کالاها و خدمات است.”
از سال 2013 وارد نسل سوم از بازاریابی می شویم که با این تعریف از بازاریابی مواجه می شویم:
“مجموعه ای از نهاد ها، فعالیت ها و فعالیت ها و فرایند هایی است که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادها مربوط اند.”
در ادامه شما می توانید به طور کلی در مورد انواع استراتژی بازاریابی بخوانید تا به طور کامل متوجه این بشوید که بازاریابی چیست .
کامل ترین تعریف بازاریابی که به عنوان تعریف کنونی بازاریابی نیز معروف است متعلق به کاتلر است که بازاریابی را هنر فروش می نامد:
“بازاریابی همان اتامین نیازهای یک بازار هدف و هم زمان کسب سود است. در بازاریابی نیازها و خواسته های تامین نشده بازار هدف شناسایی می شود، سود بالقوه آن بررسی می شود و برای آنها بازار تعریف می کند، اندازه و حجم این بازارها را اندازه گیری می کند، مشخص می کند که کدام بخش از بازار را می تواند بهتر تامین کند و سپس محصولات و خدمات مطابق با آن را طراحی می کند.”
این تعریف بهترین تعریف بازاریابی است که نسل سوم بازاریابی را دربر می گیرد.
اصول بازاریابی
حال اینکه شما با مفهومی از بازاریابی و انواع بازاریابی آشنا شدید میتوانیداستراتژی بازاریابی خود را پیاده سازی کنید اما در نظر داشته باشید که برای انجام هر استراتژی باید اصول بازاریابی را نیز بدانید.
بازاریابی چه کمکی به ما میکند
بازاریابی پروسه برنامه ریزی و گمانه زنی اتفاقات، قیمت، معرفی و اشتراک گذاری ایده ها، فواید یا خدمات برای تامین نیازهای مشتریان یا سازمان ها است. هر کسب و کاری نیازمند یک بازار موفق برای خدمات یا محصولات خود است. بازاریابی یک ابزار مشخص برای اطلاع رسانی، جذب مشتریان جدید و ساخت یک رابطه طولانی مدت است. زمانی که بازاریابی به صورت تاثیرگذار اجرا شود، می تواند در بالابردن میزان فروش و سود کمک کند.
امروزه مشتریان دارای گزینه های انتخاب زیادی هستند. بازاریابی از ارتباطات و تاکتیک های تبلیغاتی استفاده می کند تا مشتریان را درباره اینکه برند، خدمات و محصولات شما دقیق نیازهای آنان است، مجاب کند. اگرچه شما دارید برند خود را بازاریابی می کنید اما باید در نظر داشته باشید که بازاریابی شما باید در راستای نیازهای مشتریان شما باشد.
نزدیک شدن شما به بازاریابی تکنیک های فروش شما را در کار استفاده می کند، پس برقراری ارتباط و همکاری با تیمتان امری حیاتی است و هر شخصی در گروه شما باید وظیفه ای از کمپین بازاریابی شما را داشته باشد. بازاریابی بخشی مهم از کسب و کار شما است و نیازمند تحقیقات، زمان، برنامه ریزی و بودجه مختص به خود است. این مقاله به شما کمک می کند تا پایه و اساس بازاریابی را متوجه شوید.