تبلیغات چیست ؟
تبلیغات ( advertising ) ریشه این کلمه لاتین از دو بخش Ad , vertere میباشد که به ترتیب رو به کسی برگشتن است. این کلمه دارای ریشه تاریخی است. تبلیغات برای هر شخصی معنای متفاوتی میدهد ولی در بین تعاریف مختلف تبلیغات اشتراکهایی وجود دارد:
تبلیغات یعنی: یک تکنیک خلاقانه
یعنی: یک فرایند خلاقانه
یعنی: یک تکنیک بازاریابی
اما در بیشتر متون، تبلیغات به این صورت معنا میشود: تبلیغات یک روش و تکنیک بازاریابی برای ترویج کالا، خدمات و ایدههایی است که به صورتهای مختلفی صورت میگیرد. همچنین برقراری ارتباط با مشتری برای بیان یک پیام که در خصوص خدمات یا محصولی است که ارائه میشود.
تبلیغات در جامعه امروزی همه جا وجود دارد و بخش مهمی از اقتصاد را تشکیل می دهد. تبلیغاتی که گاهی مورد ستایش و تحسین قرار می گیرد و گاهی اوقات منفور می شود. به طور کلی تبلیغات جایگاه قابل توجهی در زندگی همه افراد چه در محل کار، جه در اوقات فراغت و چه در زندگی خصوصی دارد.
تبلیغات نوعی ارتباط جمعی است که هدف آن جلب توجه مخاطبهدف (مصرف کننده، کاربر، رای دهنده و غیره) است. به منظور برانگیختن آنها به قبول کردن رفتار دلخواه است.
خرید یک محصول، انتخابات یک شخصیت سیاسی، انگیزه صرفه جویی در انرژی و غیره. برای مثال ذکر نام یک شرکت، یک فروشگاه یا حتی یک برند به طور خوکدکار به معنای اقدام تبلیغاتی نیست. اقدام تبلیغاتی از لحظه ای است که هدف داوطلبانه جلب توجه به موضوع برانگیخته شده و/یا پیشنهادِ رفتن به مکانی خاص را در ذهن مخاطب برانگیزد.
تبلیغات به کالاها و خدمات یا مصرف محدود نمی شود. تبلیغات می تواند یک مکان توریستی را معرفی کند، یک سازمان دولتی همچنین رویدادهای ورزشی یا فرهنگی را برنامه ریزی کند.
تبلیغات ممکن است تغییرات در رفتار یا ارتقای ارزش هایی را که برای جامعه مثبت و مفید تلقی کند هدف قرار دهد.
در مقاله “تبلیغات چیست” گروه آبا مدیا با تعریف تبلیغات و چرایی تبلیغات همراه شما خواهد بود.
در مقاله تبلیغات چیست گروه آبا مدیا با تعریف تبلیغات و چرایی تبلیغات همراه شما خواهد بود.
ما همچنین می توانیم در مورد تبلیغات به معنای گسترده صحبت کنیم. تبلیغات به عنوان یک استراتژی برای ترغیب مردم به صحبت درباره ی یک مفهوم و دادن شهرت خوب به آن بکار می رود. قابل ذکر است که انواع رسانه ها همچنین اهداف تبلیغات بسیار متنوع و دائماً در حال تغییر هستند.
تبلیغات یک تکنیک عمدتاً تجربی است که از اقتصاد، جامعه شناسی و روان شناسی وام گرفته است که شهود خود را از طرق پنل ها و مطالعات بازر آزمایش می کند. خلاقیت در قلب تبلیغات است اما نمی توان آنرا به عنوان یک هنر تلقی کرد گرچه در این راه از هنرهای مختلف استفاده میکند.
آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که چطور می توانید به کسب و کار خود رونق بیشتر بدهید؟
حال که میدانیم تبلیغات چیست، میتوان متوجه شد که یکی از دلایلی که تبلیغات جزو جدا نشدی هر کسب و کار شده است، نقش مهم آن در تاثیر بالا، هم به صورت ذهنی و هم به صورت ظاهری و حتی در بعضی موارد به صورت فرهنگی، بر روی مخاطب است. جدا از تاثیر بالای آن بر مخاطب، تاثیر بسیار مثبتی نیز بر روی کسب و کارها دارد. زیرا کسب و کارها برای آنکه بتوانند در بازار رقابتی تبلیغات بمانند، نیازمند بالا بردن کیفیت خدمات رسانی و کالای خود هستند. اگر بخواهیم به نقش تبلیغات در زندگی روزمه بپردازیم، میتوان تبلیغات را مانند یک پایگاه خبری دانست که مخاطب را هر لحظه از محصولات و خدمات جدید با خبر می کند و به او این امکان را میدهد که بتواند گزینههای ممکن را مقایسه و بهترین آنها را انتخاب کند.
قبل از اینکه در مورد اهمیت و چرایی تبلیغات و… حرف بزنیم باید در مورد اینکه چرا باید برای کسب و کار خود هزینه تبلیغات را بپردازیم بگوییم؟
- افزایش آگاهی از برند شما
- توسعه جایگاه برند در بازار هدف و بین رقیبان
- فروش بیشتر محصولات یا خدمات ارائه شما توسط شما
- ترغیب بازار هدف به انجام اهداف مورد نظر
- و …
انواع تبلیغات
تبلیغات مجازی:
1. تبلیغات کلیکی:
به طور کلی این نوع تبلیغات به این صورت است که در ازای دادن هزینه ای مشخص به یک سایت، تعداد کلیکهایی که بر روی تبلیغات صورت می گیرد را می خرید. این روش زمانی به کار می آید که خواستار بازدید عموم یک موضوع مشخص در دوره زمانی تعیین شده هستیم و می خواهیم تعداد بازدید آن را بالا ببریم. تبلیغات کلیکی یک روش کانال برای کسبوکارها است که میتوانیم از آن برای بالا بردن و پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنیم.
2. تبلیغات فضای مجازی:
مطمئنن هرروزه با انواع تبلیغات فضای مجازی مواجه میشویم که هرکدام به روشی مخصوص به خود پیغام خود را میرساند. در تبلیغات فضای مجازی با در نظر گرفتن پلتفرم مورد نظر و مخاطبان، تبلیغات بصری یا نوشتاری را تهیه و با استفاده از صفحههای اهرم به نمایش گذاشته میشود. این روش چند هدف مشخص دارد:
- آگاه سازی بیننده از محصول یا خدمات
- بالا بردن تعداد فالورها
- بالا بردن فروش یک کالا یا خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص
- بالا بردن بازدهی سایت
- بالا بردن بازدهی فروشگاه اینترنتی
3. تبلیغات صفحه اصلی یا محلی:
اگر میخواهید به صورت روزانه یک موضوع را تبلیغ کنید، تبلیغات صفحه اصلی یکی از بهترین روش ها است. در این نوع تبلیغات با قرار دادن موضوعی در صفحه اصلی سایت یا پیج شخصی میتوان مخاطب را روی یک موضوع بهخصوص متمرکز کرد. در بسیاری از مواقع ممکن است تبلیغ از طرف مخاطب نادیده گرفته شود اما هدف، تکرار زیاد تبلیغات و درنهایت باقی گذاشتن پیغام در ذهن مخاطب است به طوری که در ذهن مخاطب آگاهی سازی ارائه شده ثبت شود.
تبلیغات واقعی:
تبلیغات بصری:
برای اینکه بتوان نام محل کسب و کار خود را به نمایش گذاشت نیاز به یک راه نمایش است. بهترین راه نمایش یک تابلوی بزرگ است.
تبلیغات چاپی:
تبلیغات چاپی از قدیمیترین روشهای تبلیغات است. چاپ تراکت و کارت، پوسترها و بروشورها و … این روش یک روش امن تاثیرگذار روی مخاطب محسوب میشود. دلیل آن این است که همیشه در دسترس و دید مخاطب قرار دارند. در این دوره هر روز با یکی از تبلیغات چاپی روی دیوارها مواجه میشویم و این مواجه شدن باعث شده است که تبلیغات چاپی بتواند تبلیغات را به زندگی هرروزه مخاطبان وارد کنند.
تبلیغات گسترده:
اگر هدف رساندن پیغام به صورت گسترده در یک منطقه است، تبلیغات گسترده مناسب است. تبلیغات گسترده شامل بیلبوردها و بنرها میشوند. وظیفه آنها این است که پیغام را به صورت عمومی در یک منطقه به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است که بهتر است پیغام روی بیلبوردها ساده، مختصر و مستقیم باشد تا بتواند نگاه گذری مخاطب را به خود جلب کند. این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات رسانهای کم هزینهتر و راحتتر هستند.
تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
یکی دیگر از روشهای تبلیغات که باعث برند سازی و تجاری سازی کسب وکار میشود تبلیغات تلویزیونی و رادیویی است و میتوان گفت که تقریبا همه ما با این روش آشنایی داریم. این روش از زمان بوجود آمدن رادیو و تلویزیون بوجود آمده است و در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی ، ویدیوهایی کوتاه برای جذب مخاطبین برنامهها توسط شرکتها و سازمانها به نمایش گذاشته میشود. بطور کل این تیزرها یا ویدئوها توسط آژانسهای تبلیغاتی ساخته میشود.
تبلیغات تلویزیونی مخاطبین بسیاری دارند و ممکن است میلیونها نفر آنها را مشاهده کنند و همچنین حس و تجربه کاملا متفاوتی نسبت به تبلیغاتی چاپی، بیلبورد و حمل و نقل به بیننده منتقل میکنند. اما با توجه به قیمت سرسام آور ارز برای این روش از تبلیغ، بهتر است که بهترین تیزر تبلیغاتی برای کسب وکار ساخته شود. با توجه به اینکه در حالت عادی مخاطبان توجه خاصی به این آگهیها نمی کنند پس انتخاب و تولید تیزر مناسب برای اینکار در اولویت است و این امر باعث شده که جذب مشتری در این روش از روشهای دیگر سخت تر باشد.
یکی دیگر از روشهای تبلیغات ،آگهیهای رادیویی است که به آن تبلیغات گفتاری نیز میگویند. این نوع تبلیغات مابین موسیقی و سایر برنامهها پخش میشود. تبلیغات رادیویی بسیار قدیمی میباشند .
آگهیهای رادیویی امروزه به صورت پادکست ساخته می شود که برای مخاطبان موثرتر و جذابترمیباشد.
تبلیغات تلفنی
تبلیغات تلفنی یکی از روشهای مستقیم تبلیغات میباشد. هر کسب و کاری میتواند با تماس تلفنی مستقیم، محصولات و خدمات خود را به بازارعرضه و برند خود را معرفی کند. حتی این روش میتواند برای کسب و کارهای جدید موثر باشد و آگاهی بیشتری از برند را ایجاد کند.
تبلیغات تلفنی در مقایسه با روشهای قبل هزینه کمتری دارد و میتوان به طور دقیقتری نتایج به دست آمده را تجزیه و تحليل کرد. اما باید دانست که در مقایسه با روشهای قبلی، برند سازی و تجاریسازی لازم انجام نمی شود.
تبلیغات تلفنی برای شرکتهای بزرگ نیز مناسب خواهد بود؛ این روش فروش تقریبا برای هر شرکتی قابل اجرا است.
تبلیغات اینترنتی
مهمترین روش تبلیغاتی ، تبلیغات اینترنتی میباشد که در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت.