بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing = SEM) یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی اینترنتی است. در بازاریابی موتور جستجو از تبلیغات پولی برای ارتقا وب سایت و بیشتر دیدن شدن آن استفاده می‌شود. در واقع در این روش شما حساب کاربری خود را شارژ می‌کنید و در ازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات شما، مبلغی از حساب کاربری شما کسر می‌شود. ابزار گوگل ادوردز(Google Adwords) یکی از ابزارهای محبوب در SEM است.

 

اگر شما یک کلمه یا عبارت را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید، نتایجی به شما نمایش داده می‌شود که این نتایج در سه جایگاه وجود دارند:

 

۱. بالای صفحه
۲. بخش میانی صفحه
۳. پایین صفحه

 

نمونه ای از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

آژانس تبلیغاتی آبامدیا همراه شما در بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و همچنین مسیر بازاریابی خواهد بود.

وب سایت‌هایی که در بخش بالا و پایین صفحه بازیابی گوگل نمایش داده می‌شود، وب سایت‌هایی هستند که علاوه بر اینکه روی سئوی سایت کار کرده اند، از تکنیک بازاریابی موتورهای جستجو نیز استفاده کردند.

عملکرد بازاریابی موتورهای جستجو

در بازاریابی موتورهای جستجو، سیستم مزایده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای موفقیت در این سیستم باید به عوامل مهم زیر توجه کنید:
1. حداکثر قیمت CPC
۲. میزان ارتباط تبلیغات شما با جستجوهای کاربران

از آنجایی که هر برند می‌خواهد در جایگاه بالاتری در نتایج جستجو قرار گیرد و به عنوان نتیجه بهتر، به کاربر نشان داده شود، در سیستم مزایده، رقابت خیلی زیادی وجود دارد. برای موفقیت در این سیستم لازم است دو عاملی که در بالا ذکر شد را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

به عنوان مثال، شما می‌خواهید در کلمه کلیدی “خرید آنلاین کیف”، اولین وب سایتی باشید که در نتیجه گوگل به مخاطبان نشان داده می‌شود، ابتدا باید قیمت مناسبی به ازای هر کلیک پیشنهاد کنید و سپس باید کلمه کلید شما با جستجوی کاربران هم راستا باشد.

برای اینکه بیشتر با مبحث SEM آشنا شوید به بررسی راهکارهای بهبود بازاریابی موتورهای جستجو می‌پردازیم:

۱. ارزیابی کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌های باکیفیت در بازاریابی موتورهای جستجو

انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای موتورهای جستجو بسیار با اهمیت است. ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ارزیابی کلیدواژه‌ها استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که در مرحله اول، به پرسنای مخاطبان خود توجه کنید. مخاطبان وب سایت شما چه نیازهایی دارند و چگونه می‌توانید در وب سایت خود به نیاز آنها پاسخ بدهید. به این صورت شما می‌توانید کلمات کلیدی که آن‌ها برای ورود به وب سایت شما در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند را بشناسید.

ارتباط میان کلیدواژه‌های انتخابی را حفظ کنید.
کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌کنید باید در درجه اول نمایانگر کسب و کار شما در وب سایت باشد و در درجه دوم با هم ارتباط معنایی داشته باشند تا بهتر بتوانید به نتیجه دلخواه برسید.

میزان ترافیکی که هر کلیدواژه به وب سایت هدایت می‌کند.
ممکن است شما لیست زیادی از کلیدواژه‌هایی که کسب و کار شما را معرفی می کند شناسایی کنید. ولی آیا همه این کلیدواژه‌ها به یک اندازه در میان مخاطبان شما محبوب هستند؟ آیا مخاطبان شما از همه این کلیدواژه‌ها برای رسیدن به نیاز خود استفاده می‌کنند؟

برای اینکه متوجه شوید کدام کلیدواژه‌ها در میان مخاطبان از محبوبیت بیشتری برخوردار است می‌توانید از ابزار Google Trend استفاده کنید. در این ابزار رایگان، بعد از جستجو کردن کلید واژه مورد نظر، میزان جستجوی آن را توسط کاربران به تفکیک زمان و مکان جغرافیایی نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مهم ابزار گوگل ترند، امکان مقایسه کردن چند کلیدواژه با هم می‌باشد که کمک به سزایی در انتخاب پرترافیک‌ترین کلیدواژه‌ها می‌کند.

۲. تبلیغ شما باید منحصر به فرد باشد

آنچه مشخص است رقبای شما نیز ممکن است از ابزار بازاریابی موتورهای جستجو استفاده کنند. رمز موفقیت تبلیغات شما در میان انبوهی از تبلیغات مشابه، منحصر به فرد بودن آن است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که:

چگونه یک تبلیغات منحصر به فرد در گوگل داشته باشیم؟

پاسخ ساده است، داشتن تیتر جذاب در تبلیغات گوگل. داشتن یک تیتر جذاب در تبلیغات به شما کمک می‌کند تا مخاطبان روی تبلیغات شما کلیک کنند. در ادامه فاکتورهای مهم برای نوشتن یک تیتر جذاب را برای شما ارائه می‌دهیم:

۱.ارائه تبلیغات در زمان مناسب یا پیشنهادهایی با محدودیت زمانی (۵۰ درصد تخفیف به مناسبت …………، یا ۵۰ درصد تخفیف تا تاریخ …………..)
۲.تیترهای قانع کننده: کلماتی مانند ارسال رایگان، باعث می‌شود مخاطب قانع شود تا به وب سایت شما سربزند.
3.دکمه call to action، مانند خرید کنید، مشاهده نمونه کارها، رزرو کنید و …. این کلمات باعث می‌شود تا بازدید کننده بداند دقیقا چه چیزی از او می‌خواهید. بهتر است که CTA در خط دوم تبلیغات درج شود. هر چه CTA دقیق تر باشد کاراریی بیشتری دارد. به عنوان مثال به جای اینکه از عبارت”نمونه کارها” استفاده کنید بهتر است بنویسید ” از گالری تصاویر جدیدترین نمونه‌ کارهای چرم ما دیدن کنید”

۳. ساختار سلسه مراتبی کلیدواژه‌ها را رعایت کنید.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید ساختار اکانت بازاریابی موتورهای جستجوی خود را به کمپین‌های تبلیغاتی، گروه‌های تبلیغاتی، کلمات کلید و متن تبلیغاتی و صفحات فرود تقسیم کنید.

به عنوان مثال شما یک فروشگاه آنلاین چرم دارید. می‌توانید هر یک از دسته محصولات خود را در یک کمپین مجزا قرار دهید. مثلا کمپینی برای کفش، کمپینی برای کیف و … حال هر یک از برندهای محصولات می‌تواند یک گروه باشد. مثل برندهای مختلف برای کفش، هر کدام یک گروه تبلیغاتی محصوب می‌شوند که زیر کمپین کفش قرار می‌گیرد. در مرحله بعد، کلیدواژه‌های مربوط به هر برند از هر محصول را مشخص کنید. مثلا “کفش با چرم مار” که یکی از برندها ارائه می‌دهد، یک کلیدواژه برای این گروه تبلیغاتی است.

این ساختاربندی به شما در افزایش نرخ کلیک به ازای قیمت کمتر را می‌دهد. وب سایت wordstream.com می تواند به شما در زمینه گروه بندی و ساختار کلیدواژه‌ها کمک کند.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

۴. صفحات فرود

صفحه فرود کامل مستقل از صفحه اصلی وب سایت است و توسط بازاریابان طراحی می‌شود تا کاربر پس از مشاهده تبلیغات به آن صفحه هدایت شده و کارهایی مانند ثبت نام در وب سایت، خرید محصول، دریافت کد تخفیف و … انجام دهند.

در پایان:
برای اینکه قیمت کلیک (PPC) شما کاهش چشمگیری پیدا کند بهتر است از تکنیک‌هایی که در این مقاله به شما ارائه شد استفاده کنید. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید در میان رقبای خود در زمینه بازاریابی موتورهای جستجو موفق‌تر عمل کنید و به نتایج مطلوب‌تری دست یابید.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *