اگر به دنبال ورودی قدرتمند به دنیای دیجیتال مارکتینگ هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از کمپین های ۳۶۰ درجه تبلیغاتی است. این نوع کمپین، کاملترین نوع تبلیغات به حساب میآید . در این صفحه به طور کامل درباره کمپین های۳۶۰ درجه، و همینطور خدماتی که ما در ضمینه کمپین های تبلیغاتی انجام میدهیم به شما خواهیم گفت.
لازم به ذکر است که کمپین های۳۶۰ درجه برای تمامی کسب وکارها قابل اجرا هستند.
برای درک بهتر و اجرای درستتر، در ابتدا باید تعریفی کلی از کمپینهای ۳۶۰ درجه داشته باشیم.
در واقع تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ از قسمتهای مختلفی مانند ایمیل مارکتینگ، وایرال مارکتینگ،ویدو مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، ریدایرکتینگ و … تشکیل شده است که بر اساس اهداف کسب وکار یا مخاطبان هر تجارت، بسیار متنوع هستند. کمپین ۳۶۰ درجه در واقع مجموعه ای متشکل از تمامی تکنیک های تبلیغاتی بر بستر آنلاین یا غیر آنلاین است، در جهت هدفی مشخص و با استفاده از ابزار های متنوع تبلیغاتی بصورت کاملا هماهنگ و همزمان .
پیش نیازهای اجرای کمپین ۳۶۰ درجه
همانطور که گفتیم تنها ایراد کمپین های ۳۶۰درجه پیشنیازهای شروع کمپین است که در ابتدا باید آنها را در نظر گرفت. به همین جهت در این قسمت پیشنیازهای اصلی کمپین های ۳۶۰درجه را توضیح خواهیم داد.
۱-وبسایت
یکی از مهمترین پیش نیازهای کمپین ۳۶۰ درجه، داشتن یک وبسایت خوب و کاربردی برای ارائه خدمات یا محصولات شما است.
وجود یک وبسایت به عنوان بستری برای ارائه خدمات یا محصول، و یا معرفی برند بسیار ضروری است. به همین دلیل طراحی وبسایت برای هر کسبوکاری که در آستانه ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ است، امری ضروری و اساسی به حساب میآیید.
۲-صفحات شبکه های اجتماعی
کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم های متنوع شبکههای اجتماعی و وبسایت ها اجرا میشوند. بنابراین راهاندازی یا وجود صفحه رسمی در هر یک از شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین، توییتر و….) با توجه به هدفه کمپین، خصوصیات محصول، جامعه مخاطب و پرسونای مخاطب امری مهم به شمار میآید.
بدیهی است که این تنوع این شبکه های اجتماعی برای فعالیت با توجه به عوامل ذکر شده انتخاب میشود.
تحلیل کسب و کار رقبا
یکی از مهمترین اقدامات و اولویتها (حتی قبل از شروع کمپین ۳۶۰ درجه ) تحلیل کسب وکار و بررسی دقیق رقبا است. در واقع با تحلیل و بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا، میتوان عملکرد بهتری نسبت به آنها داشت. همچنین با این کار می توانید بازار هدف را بیشتر از قبل در اختیار بگیرید، که این امر در توسعه برند و کسب وکار شما بسیار مهم و تاثیر گذار است.
تعیین استراتژی
مرحله بعدی، تدوین استراتژی اولیه کمپین دیجیتا مارکتینگ است. در این مرحله عواملی چون پرسونای مخاطب و اطلاعات کلی از جامعه هدف مشخص میشوند. این موارد شامل:
و غیره است.
هدف کمپین
باید توجه داشت که هدف از کمپینهای ۳۶۰ درجه همیشه و برای همه کسبکار ها یکی نیست، اما مهمترین و رایج ترین هدف کمپینها شامل موارد زیر است:
و غیره است.
باید بدانید که درآمد اصلی شرکت گوگل از تبلیغات است. یکی از بخشهای مهم این درآمد، تبلیغات گوگل ادز (google Ads) است. نحوه کار این تبلیغ بدین شکل است که ابتدا یک کلمه کلیدی مرتبط با کسب وکارتان را انتخاب میکنید، سپس با انتخاب بسته مورد نظر گوگل و پرداخت مبلغ آن، موتور جستوجوی گوگل شما را برای مدتی مشخص در بالاترین جایگاه نتایج سرچ آن کلمه خاص قرار میدهد.
برای مشخص تر شدن این مورد، در ادامه به توضیح مختصر این فرآیند میپردازیم:
در واقع به محض جستجوی یک عبارت، گوگل کلماتی که به «عبارت جستجو شده» مرتبط باشند را تشخیص میدهد و وارد مزایده میکند.
شرکت در مزایده با توجه به بیشترین مبلغ پیشنهادی مربوط به کلمه کلیدیای که توسط تبلیغکننده مشخص شده است، انجام میگیرد.
نکته : از هر حساب کاربری تبلیغکننده، تنها یک کلمه وارد هر مزایده میشود.
گوگل با توجه به امتیاز کیفیت تبلیغ و مبلغ پیشنهادی تصمیم میگیرد که کدام تبلیغ را کجا نمایش دهد.
با ضرب امتیاز کیفی در مبلغ پیشنهادی، امتیازی برای رتبه تبلیغ به دست میآید که با توجه به آن، گوگل بهترین محل نمایش را به بالاترین امتیاز به دست آمده تخصیص میدهد.
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing = SEM) یکی از زیرمجموعههای بازاریابی اینترنتی است. در بازاریابی موتور جستجو از تبلیغات پولی برای ارتقا وبسایت و در نتیجه بیشتر دیده شدن آن استفاده میشود. در واقع در این روش شما حساب کاربری خود را شارژ میکنید و در ازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات شما، مبلغی از حساب کاربری شما کسر میشود . در اینباره به طور مفصل در مقاله بازاریابی موتورهای جستجو قبلن صحبت کرده ایم.
تبلیغات کلیکی نوعی بازاریابی موتور جستجو (SEM) است که در آن آگهیدهنده با هر بار کلیک صورت گرفته از سمت افراد بر روی تبلیغ خود هزینه های را به ناشر (Google) پرداخت میکند. این مدل از تبلیغ به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا فقط در هنگام تعامل مصرفکنندگان با تبلیغات آنها، هزینه بپردازند؛ اگر ساده تر بخواهیم بیان کنیم به معنای این است که شما افرادی را جذب میکنید که به پیشنهاد شما علاقهمند هستند.
این روش بیشتر به موتورهای جستجو مربوط است و معروفترین نوع آن گوگل ادز است. شاید متوجه شده باشید که برترین نتایج جستجو گاهی با نشانگر Ad مشخص شدهاند. اما باید توجه داشت که هرچه میزان رقابت برای تبلیغ یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، تبلیغکنندگان هم باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.
حتما تا به حال شاهد تبلیغات بنری مختلف در هنگام ورود به یک اپلیکیشن یا بازی و حتی گوش دادن به یک موزیک شده اید. به این نوع تبلیغات، درون برنامهای (اپلیکیشن) گفته میشود. تبلیغات درون برنامهای معمولاً اهداف مختلفی دارند. به عنوان مثال، ورود به وبسایت، نصب اپلیکیشن و یا معرفی محصول در اپلیکیشن مرتبط با حوزه کسبوکار، از رایجترین اهداف اجرای تبلیغات درون برنامهای در اجرای کمپین 360 درجه به حساب میآید.
یکی از موثرترین روشهای تبلیغاتی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی است و. این روش همچنین یکی از بهترین و پربازدیدترین نوع تبلیغات در فضای دیجیتال بحساب میآیید. همانطور که میدانید در دنیای امروز، درصد زیادی از جمعیت جهان وقت خود را در شبکههای اجتماعیای همچون اینستاگرام و تلگرام میگذرانند. همین امر موجب افزایش تبلیغات مختلف در قالبهای متنوع در این شبکهها شده است.
انجام تبلیغات با بیشترین بازدهی در فضای مجازی، یکی از بهترین خدمات شرکت تبلیغاتی آبا مدیا میباشد که مراحل مختلفی دارد. برای انجام تبلیغات در شبکههای اجتماعی موارد زیر لازم به اجرا است :
امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات ویدئویی نقشی اساسی در جذب مخاطبان دارند. تبلیغات ویدئویی از نظر قوانین گوگل، در وبسایتها تاثیر زیادی دارند. لازم به ذکر است که شرکتهایی که از ویدئو مارکتینگ برای تبلیغات خود استفاده میکنند، از ۶۳٪ در سال ۲۰۱۷ به ۸۷٪ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته اند.
در اینجا به بررسی نقش تبلیغات ویدئویی در دیجیتال مارکتینگ می پردازیم :
بهراحتی میتوان فهمید که چرا ویدئو، به بخشی جداییناپذیر از استراتژی دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. در حقیقت ویدئو حواس بیننده (به ویژه بینایی و شنوایی) را بهگونهای به خود مشغول میکند که تعداد انگشتشماری از دیگر انواع محتوا، میتوانند با آن رقابت داشته باشند. از طرفی رشد و توسعه پلتفرم های پخش و استریم ویدیو مانند یوتیوب ، تیکتاک و ریلز اینستاگرام و توجه کم نظیر مخاطبان به این پلتفرم ها اهمیت محتوای ویدویی را دو چندان میکند.
یکی از قدیمیترین روشهای تبلیغات که از قدیم تا به امروز همواره مفید بوده است، استفاده از اس ام اس مارکتینگ است. همینطور یکی از روشهای موثر تبلیغات در کمپین های 360 درجه، ارسال پیامک تبلیغاتی به صورت انبوه به لیست شماره تلفنهای مخاطبان یا جامعه هدف است. البته در مواقعی تهیه لیست به صورت گزینشی انجام نمی شود تا جذب لید و سرنخ و همچنین شناسایی مخاطبان احتمالی هدف به خوبی صورت گیرد.
امروزه یکی از ارزانترین روشهای دیجیتال مارکتینگ در دنیا کسبوکار، ایمیل مارکتینگ (email marketing) است. شما میتوانید با انجام ایمیلمارکتینگ در هنگام اجرای کمپینهای 360 درجه، خدمات یا محصولات خود را به بازه بزرگی از افراد و مخاطبان به وسیله ایمیل معرفی کنید. در توصیف ایمیل مارکتینگ می توان گفت: ایمیل مارکتینگ ارسال یک ایمیل تبلیغاتی طراحی شده در رابطه با محصول یا خدمات شما به تعداد زیادی از مخاطبان به صورت همزمان است. گفتنی است درمواردی این ایمیل ها میتوانند به صورت چند رسانه ای و اینتر اکتیو طراجی شده و ارسال شوند .
بسیاری از کارشناسان فروش و بازاریابی، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی را یکی از مؤثرترین رسانههای بازاریابی و انتقال پیام برند به مشتریان میدانند. باید بگوییم که این روش معایب زیادی نیز دارد. با این حال امروزه حجم عظیمی از فروشها بر اثر کلیک روی ایمیلهای ارسالی ایجاد میشوند.
در واقع ایمیل مارکتینگ زمانی تاثیر زیادی دارد که شما راه ارتباطی مناسب با مخاطبان خود را میدانید و میتوانید آنها را از آخرین اخبار، خبرنامه ها، طرح های فروش و پروموشن های ویژه خود باخبر کنید.
بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی و توسعه کسبوکار است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شدهاست. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند و مخاطبان هدف شما به حساب میآیند.
بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ در کمپین های 360 درجه به انتشار و اشتراک گذاری محتوای جذاب و معنادار در پلتفرمهای مختلف فضای دیجیتال گفته میشود. بهترین اثر از بازاریابی محتواای را زمانی میتوانید ببینید که محتوای شما در وبسایتها بارگذاری شده باشد. در این صورت با انجام سئو بهترین اثر را میبینید و در جستجوهای گوگل دیده میشوید و مشتری جذب خواهید کرد. این محتوا میتوانداز نوع آموزشی، سرگرمی، اطلاع رسانی و یا تبلیغاتی باشد. هدف از بازاریابی محتوایی میتواند جذب مخاطب بیشتر، فروش غیره مستقیم، برندینگ و غیره باشد.
نکته مهم این است که این نوع بازاریابی مستقیما باعث خرید مشتری نمیشود اما باعث جذب هدفمند مخاطبتان بیشتر و افزایش قابل توجه جامعه هدف شما خواهد شد.
وایرال مارکتینگ در کمپین 360 درجه به معنی وایرال کردن محتواهای جذاب مختلف (ویدئو، بنر، شعار تبلیغاتی، برند) در پلتفرمهای مختلف و شبکه های اجتماعی برای افزایش چشم گیر مخاطب ودیده شدن است. با توجه به هدف و نوع پلتفرم کمپین 360 درجه، اجرای وایرال مارکتینگ میتواند روش های متفاوتی داشته باشد. تاثیر این نوع بازاریابی مانند روش های بازاریابی چریکی بسیار زیاد است. به عنوان مثال میتوان یک ویدئو را با توجه به علاقمندی مخاطبان و ترند های مطرح روز در صفحات مختلف اینستاگرام وایرال کرد و به هدف نهایی مارکتینگ رسید. یا مثلا شعار تبلیغاتی کسبوکاری را به عنوان یک اصطلاح یا یک شعر بر سر زبانها انداخت.
رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات متنی مبتنی بر گزارشنویسی خبری و یکی از مهم و موثر روشهای بازاریابی محتوا در کمپین های 360درجه دیجیتال مارکتینگ است. در رپورتاژ آگهی موضوع موردتبلیغ بصورت غیر مستفیم و در فالب یک گزارش خبری نوشته شده و در اختیار سایتهای پربازدید جهت انتشار قرار میگیرد. دلیل اینکار، افزایش توانمندی SEO و رشد رنک وبسایت و در نهایت دیده شدن محصول، خدمات و یا برندی مشخص است. معمولا مقالهای که تحت عنوان رپورتاژ خبری در این وبسایتها منتشر میشود، با استفاده و تاکیید بریک یا جمد کلمه کلیدی مشخص طراحی و نوشته میشود .
کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه آبا مدیا
اگر به دنبال ورودی قدرتمند به دنیای دیجیتال مارکتینگ هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از کمپین های ۳۶۰ درجه تبلیغاتی است. این نوع کمپین، کاملترین نوع تبلیغات به حساب میآید . در این صفحه به طور کامل درباره کمپین های۳۶۰ درجه، و همینطور خدماتی که ما در ضمینه کمپین های تبلیغاتی انجام میدهیم به شما خواهیم گفت.
لازم به ذکر است که کمپین های۳۶۰ درجه برای تمامی کسب وکارها قابل اجرا هستند.
تبلیغات گوگل
باید بدانید که درآمد اصلی شرکت گوگل از تبلیغات است. یکی از بخشهای مهم این درآمد، تبلیغات گوگل ادز (google Ads) است. نحوه کار این تبلیغ بدین شکل است که ابتدا یک کلمه کلیدی مرتبط با کسب وکارتان را انتخاب میکنید، سپس با انتخاب بسته مورد نظر گوگل و پرداخت مبلغ آن، موتور جستوجوی گوگل شما را برای مدتی مشخص در بالاترین جایگاه نتایج سرچ آن کلمه خاص قرار میدهد.
برای مشخص تر شدن این مورد، در ادامه به توضیح مختصر این فرآیند میپردازیم:
در واقع به محض جستجوی یک عبارت، گوگل کلماتی که به «عبارت جستجو شده» مرتبط باشند را تشخیص میدهد و وارد مزایده میکند.
شرکت در مزایده با توجه به بیشترین مبلغ پیشنهادی مربوط به کلمه کلیدیای که توسط تبلیغکننده مشخص شده است، انجام میگیرد.
نکته : از هر حساب کاربری تبلیغکننده، تنها یک کلمه وارد هر مزایده میشود.
گوگل با توجه به امتیاز کیفیت تبلیغ و مبلغ پیشنهادی تصمیم میگیرد که کدام تبلیغ را کجا نمایش دهد.
با ضرب امتیاز کیفی در مبلغ پیشنهادی، امتیازی برای رتبه تبلیغ به دست میآید که با توجه به آن، گوگل بهترین محل نمایش را به بالاترین امتیاز به دست آمده تخصیص میدهد.
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing = SEM) یکی از زیرمجموعههای بازاریابی اینترنتی است. در بازاریابی موتور جستجو از تبلیغات پولی برای ارتقا وبسایت و در نتیجه بیشتر دیده شدن آن استفاده میشود. در واقع در این روش شما حساب کاربری خود را شارژ میکنید و در ازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات شما، مبلغی از حساب کاربری شما کسر میشود . در اینباره به طور مفصل در مقاله بازاریابی موتورهای جستجو قبلن صحبت کرده ایم.
تبلیغات کلیکی نوعی بازاریابی موتور جستجو (SEM) است که در آن آگهیدهنده با هر بار کلیک صورت گرفته از سمت افراد بر روی تبلیغ خود هزینه های را به ناشر (Google) پرداخت میکند. این مدل از تبلیغ به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا فقط در هنگام تعامل مصرفکنندگان با تبلیغات آنها، هزینه بپردازند؛ اگر ساده تر بخواهیم بیان کنیم به معنای این است که شما افرادی را جذب میکنید که به پیشنهاد شما علاقهمند هستند.
این روش بیشتر به موتورهای جستجو مربوط است و معروفترین نوع آن گوگل ادز است. شاید متوجه شده باشید که برترین نتایج جستجو گاهی با نشانگر Ad مشخص شدهاند. اما باید توجه داشت که هرچه میزان رقابت برای تبلیغ یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، تبلیغکنندگان هم باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.
تبلیغات همسان
Dan Greenburg مدیرعامل و پایهگذار Sharethrough کمپین نیتیو ادز را اینگونه توصیف میکند: “ تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات دیجیتال هستند که در ازای هزینهای که پرداخت میکنید متناسب با شکل و عملکرد سایت یا اپلیکیشنی که مخاطب برند در آن حضور دارد طراحی میشوند.
بهتر است بدانید که کمپین نیتیو ادز در همه جا حضور دارد. از سایت مورد علاقه که به صورت روزانه آن را چک میکنید گرفته تا شبکه اجتماعی و برنامههای محبوبتان. با توجه به این موضوع که تبلیغات همسان به خوبی با تجربه کاربری (UX) سازگار هستند، نسبت به دیگر مدلهای تبلیغات مانند تبلیغات بنری، محتوای متنی بیشتری دارند. همچنین به جای آنکه در اطراف صفحه وب سایت ظاهر شوند، به شکلی در بالا یا پایین محتوای اصلی قرار میگیرند که همین مسئله اعتماد کاربر را جلب میکند. برای مثال شما وارد یک سایت شده و مطلبی به شما پیشنهاد داده میشود، وقتی شما روی آن کلیک کنید به وب سایت مورد نظر هدایت می شوید.
حتما تا به حال شاهد تبلیغات بنری مختلف در هنگام ورود به یک اپلیکیشن یا بازی و حتی گوش دادن به یک موزیک شده اید. به این نوع تبلیغات، درون برنامهای (اپلیکیشن) گفته میشود. تبلیغات درون برنامهای معمولاً اهداف مختلفی دارند. به عنوان مثال، ورود به وبسایت، نصب اپلیکیشن و یا معرفی محصول در اپلیکیشن مرتبط با حوزه کسبوکار، از رایجترین اهداف اجرای تبلیغات درون برنامهای در اجرای کمپین 360 درجه به حساب میآید.
یکی از موثرترین روشهای تبلیغاتی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی است و. این روش همچنین یکی از بهترین و پربازدیدترین نوع تبلیغات در فضای دیجیتال بحساب میآیید. همانطور که میدانید در دنیای امروز، درصد زیادی از جمعیت جهان وقت خود را در شبکههای اجتماعیای همچون اینستاگرام و تلگرام میگذرانند. همین امر موجب افزایش تبلیغات مختلف در قالبهای متنوع در این شبکهها شده است.
انجام تبلیغات با بیشترین بازدهی در فضای مجازی، یکی از بهترین خدمات شرکت تبلیغاتی آبا مدیا میباشد که مراحل مختلفی دارد. برای انجام تبلیغات در شبکههای اجتماعی موارد زیر لازم به اجرا است :
امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات ویدئویی نقشی اساسی در جذب مخاطبان دارند. تبلیغات ویدئویی از نظر قوانین گوگل، در وبسایتها تاثیر زیادی دارند. لازم به ذکر است که شرکتهایی که از ویدئو مارکتینگ برای تبلیغات خود استفاده میکنند، از ۶۳٪ در سال ۲۰۱۷ به ۸۷٪ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته اند.
در اینجا به بررسی نقش تبلیغات ویدئویی در دیجیتال مارکتینگ می پردازیم :
بهراحتی میتوان فهمید که چرا ویدئو، به بخشی جداییناپذیر از استراتژی دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. در حقیقت ویدئو حواس بیننده (به ویژه بینایی و شنوایی) را بهگونهای به خود مشغول میکند که تعداد انگشتشماری از دیگر انواع محتوا، میتوانند با آن رقابت داشته باشند. از طرفی رشد و توسعه پلتفرم های پخش و استریم ویدیو مانند یوتیوب ، تیکتاک و ریلز اینستاگرام و توجه کم نظیر مخاطبان به این پلتفرم ها اهمیت محتوای ویدویی را دو چندان میکند.
یکی از قدیمیترین روشهای تبلیغات که از قدیم تا به امروز همواره مفید بوده است، استفاده از اس ام اس مارکتینگ است. همینطور یکی از روشهای موثر تبلیغات در کمپین های 360 درجه، ارسال پیامک تبلیغاتی به صورت انبوه به لیست شماره تلفنهای مخاطبان یا جامعه هدف است. البته در مواقعی تهیه لیست به صورت گزینشی انجام نمی شود تا جذب لید و سرنخ و همچنین شناسایی مخاطبان احتمالی هدف به خوبی صورت گیرد.
بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ در کمپین های 360 درجه به انتشار و اشتراک گذاری محتوای جذاب و معنادار در پلتفرمهای مختلف فضای دیجیتال گفته میشود. بهترین اثر از بازاریابی محتواای را زمانی میتوانید ببینید که محتوای شما در وبسایتها بارگذاری شده باشد. در این صورت با انجام سئو بهترین اثر را میبینید و در جستجوهای گوگل دیده میشوید و مشتری جذب خواهید کرد. این محتوا میتوانداز نوع آموزشی، سرگرمی، اطلاع رسانی و یا تبلیغاتی باشد. هدف از بازاریابی محتوایی میتواند جذب مخاطب بیشتر، فروش غیره مستقیم، برندینگ و غیره باشد.
نکته مهم این است که این نوع بازاریابی مستقیما باعث خرید مشتری نمیشود اما باعث جذب هدفمند مخاطبتان بیشتر و افزایش قابل توجه جامعه هدف شما خواهد شد.